הבלוג של ברטרלנד

מדוע כדאי לנו לעשות ברטר?

ברטרים (החלפות) עשויים להיראות לכם דבר קצת משונה בהתחלה. אנו רגילים לרכוש דברים באמצעות כסף ונראה לנו לא טבעי לקבל דברים בדרך אחרת.

 

למה כדאי לעשות ברטר?

ברטר הינה דרך מעולה לקבל דברים שאנו רוצים וצריכים מבלי להוציא כסף מכיסינו ומבלי להכביד על תזרים המזומנים שלנו. אנו מבצעים עסקת חליפין ומשלמים באמצעות דברים שכבר יש לנו: ידע, כישורים מקצועיים וסחורה של העסק. כסף הוא רק אמצעי תיווך בין אנשים שרוצים לקבל משהו. רבים אינם משחררים את כספם בקלות, בעיקר בתקופות של משבר פיננסי או כשהעסק רק בתחילת הדרך או שתזרים המזומנים שלו אינו מדהים כפי שהיינו רוצים שיהיה. העובדה כי כסף אינו עובר ידיים אינו אומר שלכישורים שלנו אין ערך. יש באפשרותנו להחליף ערך ללא כסף, בעיקר כשאנו עסק שזקוק למירב המשאבים כדי לצמוח ולהתפתח על מנת לשרוד, לגדול ולשגשג. המלכודות בדרך הינן רבות. כל עסק בפני עצמו נתקל בקשיים, אך כשאנו קהילה מאוגדת לרווחת כולנו, יש לנו כוח עצום כקבוצה וכוח זה עלינו לנצל לטובתנו העסקית ולרווחתנו האישית.

דוגמאות לעסקאות ברטר לעסקים

קחו לדוגמא רופא סיני שמבצע דיקור ומטפל באנשים. במידה ויש לו זמן פנוי כי באותה שעה לא הגיע אף לקוח, הוא עדיין משלם את ההוצאות הקבועות של העסק, אך לא מייצר כל הכנסה בשעה פנויה זו. נניח שבדיוק בזמן זה הוא זקוק לשירותי גננות, הוא יכול להחליף שירותים עם הגנן – סידור הגינה תמורת טיפול בדיקור ושני הצדדים מרווחים מכך מאוד. או שנניח כי אותו רופא (או רופא/מטפל אחר) זקוק בדיוק לסרטון תדמית לשם פרסום שירותיו ביוטיוב. אין ספק כי צלמי וידאו רבים זקוקים לטיפולים כלשהם ממש ברגע זה. דוגמא זאת נכונה לכל בעלי הקליניקות, הרופאים, המטפלים, המאמנים והיועצים.
קחו לדוגמא עסק שזקוק לאתר אינטרנט, לניהול דף פייסבוק או למיתוג. במידה והעסק מספק לדוגמא שירותי עיצוב, הוא יכול להחליף שירותים עם בונה האתרים. אם לדוגמא מדובר בעסק בתחום ההלבשה, ההנעלה, מספרה או מכון פילאטיס – הם יכולים לספק את המוצר שלהם בתמורה לקבלת אתר, לשיווק בפייסבוק וכדומה. כל אחד מהצדדים הנ"ל גם קיבל את מה שהוא היה צריך באותו רגע מבלי להכביד על תזרים המזומנים ומבלי להוציא כסף מהכיס וגם זכה בלקוח חדש שיצרוך קרוב לוודאי שירותים נוספים עתידיים (חלקם גם בכסף) וגם עשוי להמליץ עליהם לקולגות ולזכות אותו בלקוחות נוספים מבלי שהוא השקיע בהוצאות פרסום ושיווק. כמה רווחים מעסקה אחת פשוטה וקלה לביצוע!

סחר חליפין משפר את סדרי העדיפויות שלנו בחיים 
איננו רוכשים כל דבר שבא לנו. לכולנו יש סדרי עדיפויות. לרוב הפרילאנסרים והעסקים יש זמן פנוי שאינו מנוצל לדבר. באמצעות ברטרים אנו יכולים לקבל דברים שלא היינו קונים מפני שיש דברים שקודמים להם ברשימה, אך מצד שני, נשמח מאוד מאוד כן לקבל אותם בתנאים מסוימים. אם אני מסתכלת על דוגמא של קולגה שלי, לא מזמן פנתה אליה בעלת חנות אופנה שיש לה בגדים מדליקים, והיא ביקשה ליווי בבניית אתר תמורת סחורה: היא רוכשת את הסחורה בזול יותר ממחיר המכירה, אולם שוויו נקבע על פי מחירו לצרכן, בעוד שלקולגה שלי היה קצת זמן פנוי ואני חייבת לציין שלקבל בגדים יפים (אותם לא הייתה רוכשת במחירים הגבוהים האלה באותו זמן) שימח אותה הרבה יותר מאשר לקבל כסף שהינו מבורך ללא ספק, אבל היה נכנס לבנק ולא היה הולך על שופינג… כך באמצעות עסקת ברטר היא התגברה על רגשי האשם של שופינג מטורף מבלי לעשות כלל שופינג, תמורת שירות שהיה לה קל מאוד לתת אך ללקוחה שלה הוא היה שווה ערך רב. 2 הצדדים היו מאושרים עד השמיים. דוגמא זו, קרוב לוודאי, מדברת יותר לנשים שבינינו… אבל הקולגות הזכריים שלי, מבצעים ברטרים מסוגים רבים. לאחרונה נתקלתי בברטרים הבאים: סרטון תדמית בתמורה לטיפול אצל רופא סיני, מיתוג וקופירייטינג בתמורה להפלגות על יאכטה במרינה, אפיון אתר בתמורה לחופשה בצימר בצפון, שיווק באינטרנט בתמורה לכרטיס טיסה ובית מלון , צילום תמונות תדמית בתמורה להפקת אירוע, רכבים שכורים בתמורה לפרסום ועוד…

 

לכולנו יש מה לתת!
כולנו רוצים עוד דברים שאין באפשרותנו לרכוש בכל רגע. לפעמים כי פשוט איננו יכולים להרשות לעצמנו, ולפעמים, בגלל שזה מוגדר אצלנו כ"מותרות" ואיננו מפרגנים לעצמנו את הרכישה הזאת רק בגלל המצפון. אבל לקבל את זה לכאורה בחינם משמח אותנו מאוד ומשפר את איכות חיינו. כך אני מכירה אנשים שטסו לחו"ל ושהו בבתי מלון בברטרים, אנשים שיצאו להפלגות, זכו באימוני כושר פרטיים, סרטוני תדמית לעסק, ועוד שירותים ומוצרים לרוב, שעשו להם ממש טוב לעסק ולנשמה.
לכולנו יש כישורים שמישהו צריך. החלפות מאפשרות לנו לנצל את המשאבים שלנו באופן מקסימאלי. אנו שונים בהעדפותינו ובצרכנו. יעוץ עסקי או כנס מקצועי יכולים להיות מיותרים לאדם אחד, ולאדם אחר הם יכולים ממש להציל את העסק! אותו יועץ עסקי עשוי להיות עם גב תפוס או סתם לחוץ ובאותו רגע כל מה שהוא צריך זה עיסוי טוב. גם אם היועץ העסקי מקבל למעלה מ – 1000 ₪ לשעה והמעסה או מאמן הכושר מקבלים כ – 200 ₪ לשעה, הם יכולים להחליט על החלפת שירותים של "שעה תמורת שעה" ותחשבו כמה ששניהם ייצאו נשכרים. באותה מידה כנסים מקצועיים – כבעלי עסקים, רבים מכם בוודאי נכחתם בכנס בו היו כסאות ריקים. חלק מההזמנות אולי אפילו חולקו בחינם. אז מה אם כל הכיסאות תתמלאנה ולא יחולקו כרטיסים חינם אלא יוחלפו תמורת דברים שווים אחרים? כמו לדוגמא ספרים מקצועיים שכתבתם, בגדים לילדים, או נופש בצימר שעומד פנוי בסופ"ש? כמעט כל שירות או מוצר הינם ברי החלפה ויכולים לזכות את הבעלים שלהם במשהו שווה אחר בתמורה.
אני מכירה חברות שהחליפו שירותי פרסום תמורת רכבים מושכרים, מקומות לאירועים ופלזמות, כמו גם שירותי דפוס תמורת טלויזיות וכו'. השמיים הם הגבול מבחינת הדמיון. תארו לעצמכם צימר שעומד ריק כל הסופ"ש והבעלים שלו לא רק שלא מרוויחים ממנו כלום באותו סופ"ש, אלא עדיין משלמים את העלויות בגינו, תחשבו כמה דברים הם יכלו לקבל בתמורה מעסק במרכז שהבעלים שלו בדיוק מת לצאת לחופש אבל לא חושב לעשות זאת בגלל ההתעסקות / העלויות / חוסר הפרגון העצמי. לא חבל?
כמות הדוגמאות היא עצומה. השמיים הם הגבול להחלפות.
לפעמים כל כך קל לנו לעשות את מה שאנחנו יודעים, עד כדי כך שלא נעים לנו לבקש תשלום בתמורה. אך אנו שוכחים כמה ערך זה מביא לצד השני. באמצעות ברטר קל לנו להתגבר על סוגיה זו. כל צד מרוויח. התנאי לעסקת ברטר היא כי 2 הצדדים מרוויחים! כך זה אמור להיות.
לעיתים אנו מתמחרים את שירותינו במחיר ממש גבוה אבל בפועל, קל לנו לעשות זאת, אנו מומחים בתחומנו, אנו עושים זאת כל היום, אבל הרווח והערך לצד השני שאינו בקי בתחום שלנו, הינו בל ישוער. תחשבו על כסאות ריקים, סחורות שמתייבשות על המדפים, עוד מקום בחדר כושר או באולם שאף אחד לא ירגיש אם יתמלא ע"י אדם נוסף וכו'. הידע, הכישורים והנכסים שלנו = שווים המון לצד השני ולנו קל יחסית להעניק זאת.
אפשרות נוספת – עסקאות ברטר חלקיות
יש גם עסקאות ברטר שהינן חלקיות. קחו לדוגמא עסק שזקוק לאתר אינטרנט וזקוק גם לעיצוב ולאפיון. ייתכן והאפיון והעיצוב יוחלפו בברטר בעוד שבניית האתר תהיה כרוכה בתשלום כספי. העסק בכל זאת חסך אלפי שקלים. קחו לדוגמא עסק שמציע שירותי משרד לעסקים – הוא יכול להציע כברטר את החודש / רבעון הראשון, ואז אם הלקוח מרוצה, הוא ישלם בגין החודשים הבאים. זכינו בעוד לקוח ואילו הלקוח לא סיכן שום דבר כי הוא זכה בהתנסות בחינם בתמורה למשהו שיש לו להציע.
לסיכום
קל לנו יותר לסגור עסקאות בברטר כי אנו מסכנים הרבה פחות. יש הרבה לקוחות שלא נצליח לזכות בהם בדרך אחרת ולכן עסקת ברטר היא כה גאונית ושני הצדדים תמיד במצב של Win-Win. מטרת הפלטפורמה של ברטרלנד, לאפשר לאנשים לפגוש הרבה יותר עסקים לעשות איתם ברטרים, כי ברטרים באופליין מתקיימים כל הזמן אבל רק עם כאלה שאנו מכירים. כאן יש לנו הזדמנות לבנות קהילה עסקית – חברתית ולהרחיב את מעגל העסקים עימם אנו משתפים פעולה. זה יוביל את העסק שלנו לצמיחה ולשגשוג בדרכים שלא חלמנו שאפשריים עבורנו.