הבלוג של ברטרלנד

ברטרים וכלכלה שיתופית בתחום המלונאות

בעוד יותר ויותר אנשים נחשפים בשנים האחרונות לעולם הכלכלה השיתופית והופכים עצמם לחלק ממגוון רחב של עסקאות ברטר יצירתיות, מרבית הציבור עדיין תופס ברטרים כעסקאות שעושים בעיקר בין אנשים שמכירים, ועבור שירותים או מוצרים בהם מתמחים אותם אנשים פרטיים עצמם. בפועל, עסקאות מסוג זה התפשטו כבר מזמן גם לתחומים ממוסדים שונים, כאשר דוגמה מצוינת לכך מספק עולם המלונאות והתיירות.

כפי שנראה מיד, עסקאות ברטר בעולם המלונאות והתיירות הופכות לסטנדרט בינלאומי בשנים האחרונות. בין אם אתם מחפשים חופשה כפרית באיטליה, מלון בוטיק בתל אביב או צימר כפרי בגליל – קיים סיכוי טוב כי תוכלו למצוא את מבוקשכם גם במסגרת עסקת ברטר משתלמת, אשר עשויה להביא לחופשה הזולה והמשתלמת ביותר אליה יצאתם.

 

חודש הברטרים באיטליה – כלכלה שיתופית בעולם התיירות

במהלך חודש נובמבר האחרון הוכרז באיטליה שבוע הברטרים הרשמי – בשבוע שבין ה 14 ל 20 לחודש הציעו אלפי בתי אירוח ובתי מלון קטנים ברחבי איטליה לארח תיירים מחו"ל ללא תשלום ובתמורה לשירותים שונים שיעניקו אותם התיירים. כל מי שהתעניין בחודש שעבר בחופשה בחינם בבית אירוח איטלקי פסטוראלי יכול היה להיכנס לאתר אינטרנט ייעודי, להירשם ולרשום את השירותים שהוא יכול ומעוניין להעניק.

לדוגמה, בעלי בתי אירוח איטלקים רבים התעניינו בתיירים דוברי אנגלית אשר יבואו להתארח בתמורה לכך שידברו עם בעלי הבית במשך החופשה, ויסייעו להם לשפר את האנגלית שלהם. אחרים התעניינו באורחים בעלי כישורי צילום ועריכה אשר יוכלו לסייע להם ליצור סרטוני תדמית ותמונות שיסייעו להם לשווק את בית האירוח שלהם.

כך התמלאה הרשימה במגוון שירותים פוטנציאליים, ועסקאות ברטר רבות נרקמו בין המארחים האיטלקים לבין התיירים מחו"ל. העסקה השתלמה כמובן לשני הצדדים – בעלי בתי האירוח ניצלו את התקופה בשנה שלאחר סיום עונת הקיץ העמוסה ולפני תחילת החורף על מנת למלא את בתי האירוח שלהם בתיירים, לקבל שירותים מסוימים בתמורה ולהפיח חיים בעיירות הנופש גם לאחר סיום העונה. התיירים קיבלו חופשה איטלקית חלומית כמעט בחינם לחלוטין.

 

כלכלה שיתופית בעולם התיירות בקנה מידה בינלאומי – דירות Airbnb

אחת הדוגמאות הבולטות והנפוצות ביותר בשנים האחרונות של יעילות כלכלית שיתופית בכלל, ושל עסקאות שיתופיות מעולם התיירות בפרט, הוא אתר התיירות הבינלאומי Airbnb, אשר מתווך בין מיליוני אנשים מדי שנה. במסגרת אתר זה מוצעות עסקאות שיתופיות שונות, כאשר במסגרת האתר ניתן למצוא ישירות אנשים המשכירים את הדירה הפרטית שלהם או את דירת האירוח שלהם, ללא כל תיווך. עסקאות ישירות מסוג זה, אשר נחשבות במובנים רבים לחלק מהכלכלה השיתופית שהביא עימו עולם האינטרנט, הפכו נפוצות מאוד בשנים האחרונות, וניתן למצוא בערוץ זה הכל מהכל – החלפות בין דירות ובתים פרטיים, מלונות בוטיק בתל אביב או ניו יורק, דירות אירוח באזורי תיירות המושכרות ישירות באמצעות האתר לאורך כל השנה ועוד.

פלטפורמות שיתופיות דוגמת Airbnb מביאות עימן מספר יתרונות מהותיים לעומת האפשרות ה"קונבנציונאלית" יותר של שהות בבתי מלון.

יתרון משמעותי ראשון הוא כי  במסגרות שיתופיות אלו קיים מגוון ומבחר של מקומות אירוח שלא ניתן למצוא בבתי מלון "רגילים", כך שבכל מקום בו מעוניינים לבקר ניתן למצוא מגוון דירות בגדלים שונים ובעלות מאפיינים שונים. יתרון חשוב נוסף הוא כי פעמים רבות העסקאות הנרקמות במסגרות שיתופיות אלו גמישות ומשתלמות יותר – הרבה פעמים נוכל למצוא מחירים טובים יותר עבור דירה אותה אנו שוכרים ישירות מהבעלים לתקופה מוגדת ומוסכמת, ונוכל למצוא דירה בדיוק לתאריכים שמעניינים אותנו, ולא רק לתקופה "עגולה", דוגמת בתי מלון רבים אשר מארחים לתקופה של שבוע מינימום וכו'.

קיים יתרון משמעותי נוסף לתכנון חופשה באמצעות אתרי שיתוף והשכרה ישירה של דירות – פלטפורמות אלו מאפשרות ליצור עסקאות ברטר שונות, דוגמת החלפה של דירות בערים שונות בעולם. זו כמובן אפשרות שקורצת לרבים מאיתנו ואינה מתאפשרת בעולם התיירות הקונבנציונאלית.

 

עקרונות הכלכלה השיתופית מחלחלים לעולם התיירות הבינלאומי

הדוגמאות של שבוע הברטרים באיטליה ושל פלטפורמות פופולאריות דוגמת Airbnb  מדגימות עד כמה עקרונות הכלכלה השיתופית מחלחלים בקצב מואץ גם לתחומי כלכלה מסורתיים יותר, בהיקף בינלאומי.

בעולם התיירות קיים תמריץ משמעותי ליצירת רשת שיתופי פעולה ועסקאות ברטר בין גורמים שונים. בין אם אתה בעל דירת אירוח בטוסקנה או בעל מלון בוטיק בתל אביב, בחלקים מסוימים של השנה הפעילות העסקים רדומה יותר וכמות האורחים מועטה. פלטפורמות שיתופיות  שונות מציעות לנצל גם את העונות הפחות עמוסות ולהפיק מהן משהו. לכן ניתן לראות יותר ויותר את עקרונות הכלכלה השיתופית בפעולה בעולם התיירות והמלונאות. התפתחויות אלו מביאות לשינויים מהותיים באופן בו אנו צורכים שירותי תיירות, שינויים מבורכים ומשתלמים לכל הצדדים בעסקה…