הבלוג של ברטרלנד

לא עוד חמורים בעד חיטה: סחר החליפין הגיע לעידן הדיגיטלי

ההיסטוריה לעולם חוזרת: בעוד שכסף הגיח לעולם אי שם במאה ה-18 לפנה״ס, הברטר, או סחר החליפין, נחשב לאחת משיטות המסחר הקדומות ביותר (אם לא הראשונה) שגם נותרה בשימוש עד היום. אך מה שבעבר נחתם בלחיצת יד ומשא כרכרות בין כפרים, נסגר היום פחות או יותר בקליק או שניים

 

אנשים פרטיים רבים (דוגמת אלו המחליפים שירותים באתרים כגון Craig's list) בוחרים להשתמש בברטר כשיטת המסחר המועדפת עליהם באינטרנט. אך נראה שגם בעלי עסקים קטנים ובינוניים בהרבה מקרים בוחרים בה להחלפת שירותים (ראיית חשבון תמורת בניית אתר, טיפול שיניים בעד דלק). בארצות הברית, מעל 450 אלף חברות (נכון ל-2010) מנהלות עסקאות שנתיות בשווי של למעלה מ-10 מיליארד דולר.

כאמור, לברטר שורשים עמוקים בהיסטוריה, אבל גם חלק מרכזי בכלכלה השיתופית החדשה. אז איך כל זה קשור לקמפיינים בפייסבוק ולימודים באוניברסיטה?

סחר חליפין בעידן הדיגיטלי

קרדיט לתמונה: shutterstock

עולם הדיגיטל – כלכלה ושיתוף מסוג חדש

הכלכלה השיתופית החדשה חולשת על מוצרים, שירותים וכישורים, ועקרונותיה מבוססים על שיתוף, הפצה ושימוש חוזר במגוון משאבים. ובזכות האינטרנט – גם זוכה לפריסה נרחבת בעולם.
אין יותר צורך בלהסתפק במה שנמצא קרוב אלינו פיזית, או למצוא מישהו שמכיר מישהו שעוסק בגילוף קני במבוק אינדונזים. האינטרנט מגיש את העולם כמעט בשלמותו לכף ידכם. מחפשים מישהו שיחלוק אתכם את הדרך ברכב ששכרתם לטיול בצרפת? מחפשים מימון לספר מתכוני הקולרבי שלכם? צריכים שמישהו יפתח עבורכם אפליקציה? ההתפתחות הטכנולוגית בעשרים השנים האחרונות בכלל, וההתקדמות המסחררת של הטכנולוגיה הניידת, מאפשרת לנו ליצור קשר עם כמעט כל אדם על פני כדור הארץ, ולשכור את שירותיו.

 

כיום, אפילו רשתות חברתיות כמו פייסבוק יכולות לתפקד כאתרי תוכן ומסחר.
״חשוב לפרסם איפה שאנשים נמצאים היום, לא איפה שהם היו בעבר״, אומר רוב ניולן, מנהל הקריאייטיב של פייסבוק אירופה, המזה״ת ואפריקה בראיון לגלובס ומוסיף: "״זה עולם חדש שבו העשייה האקטיבית הנמרצת, הבלתי פוסקת, היא המנצחת. זה אומר לעשות לקמפיין ורסיות ונגזרות שונות, להישאר מחובר לצרכן, לבדוק כל הזמן מה עובד, מה צריך לשנות, להשתפר – ולזוז מהר יותר״. מצידם של בעלי החברות נדרשת התאמה לא רק מבחינת המוצר או השירות אותו הם מנסים למכור, אלא גם הבנה נרחבת ויכולת להתעדכן כל הזמן בערוצי השיווק הרלוונטים לצמיחת העסק.

צמיחה, שיבוש, וחוזר חלילה

פריחתה של הכלכלה השיתופית בתחומים שונים, הביאה גם לפריחתו המחודשת של סחר החליפין בגרסה דיגיטלית,’ וה׳שידוכים׳ העסקיים נעים בין עולמות ותחומים שונים זה מזה לחלוטין. תעשיית הטלפונים החכמים והאפליקציות היא דוגמא מצויינת לתחום משגשג שעושה שימוש בכך. למשל, שיננית הזקוקה לאפליקציית זימון תורים ללקוחותיה, יכולה להיעזר בשירותיהם של מתכנת ומעצב ובתמורה להעניק להם טיפולים במרפאתה. ככלל, סוחרים יכולים לבצע סחר חליפין תמורת שירותים או סחורות מתחומים אחרים לחלוטין.

הכלכלה השיתופית במקורה מבוססת על תשתית תקשורת דיגיטלית. תשתית זו מאפשרת ביצוע פעילות כלכלית מסוגים שונים בצורה יעילה, מגדירה את הסביבה הכלכלית העסקית ומהווה אתגר משמעותי למי שמבקש להישאר רלוונטי. עד לפני כמה שנים, מי שרצה להתמחות או להבין קצת יותר במדיה דיגיטלית, נאלץ להסתפק בקורסים אזוטרים שהתקיימו מדי פעם אך כיום מופיעים בכל סילבוס אקדמאי.
במסגרות כגון קורס מנהל עסקים בפרט, ישנו דגש רחב על שיווק וקידום עסקי בעידן הדיגיטלי לצד קורסי ליבה על ׳יסודות הברטר׳. הימצאותם של אין ספור קורסים פרטיקולרים, סמינרים מקוונים ואף לימודים אוניברסיטאים בנושא, מאפשרים לכל המעוניין לרכוש העשרה והכשרה מקצועית אשר יכולה למנף אותו בשוק ההולך וגודל של המסחר הדיגיטלי.
בכל התחומים שתמצאו בהם עניין להרחיב את הדעת או להתמקצע, תוכלו לבחור בין לימודים מסורתיים, מכללות ומוסדות לימוד נוספים, אך תוכלו גם לבחור בין מגוון קורסים מקוונים חינמיים, מאגרי מידע אקדמאים ואחרים בהם קיימים ספרים דיגיטלים שלמים וסרטוני YouTube עם הסברים על כל דבר שבעולם. חלק גדול ממקורות המידע מעניקים גישה בחינם, בחלקם תידרשו לעיתים לשלם, ובמקרים מסוימים תוכלו אפילו לסגור עסקה תמורת ברטר.

 

שולי הלוי

Tagged on: