הבלוג של ברטרלנד

פלטפורמות בינלאומיות לסחר חליפין

כלכלה שיתופית כפי שבאה לכדי ביטוי בעיקר בפלטפורמות שיתופיות שונות, עסקאות ברטר וסחר חליפין, הופכת בשנים האחרונות לסקטור משמעותי בכלכלה העולמית, סקטור אשר נמצא במגמת צמיחה מואצת וכבר אחראי ליותר מעשרה אחוזים מהתוצר בחלק מהכלכלות הגדולות בעולם. רובנו מכירים ואף משתמשים בפלטפורמות של מיזמים שונים הנכללים תחת המטרייה הרחבה של כלכלה שיתופית דוגמת Airbnb או Uber בחו"ל, כאשר לא חסרות בישראל גם יוזמות מקומיות אשר פועלות על פי עקרונות של שיתופיות.
בעולם כולו צוברים ברטרים ועסקאות סחר חליפין תאוצה של ממש וניכר גידול שנתי משמעותי בהיקף הפעילות הכלכלית שיתופית בעולם, עד כדי כך כי בערים גדולות שונות באירופה, אמריקה ואף במזרח הרחוק החלו כוחות פוליטיים שונים לפעול בתחום, להעניק לו מימון ציבורי ולדחוף את האוכלוסייה הרחבה להשתתף במיזמים אלו.
מהן הסיבות העיקריות לצמיחה המואצת של כלכלה שיתופית ועסקאות ברטר למיניהן? במאמר הבא ננסה לתת תשובה לשאלה זו, נביא דוגמאות לאתרים המשמשים כפלטפורמות בינלאומיות לעסקאות ברטר וניתן טיפים עיקריים בנוגע לביצוע נכון של עסקאות מסוג זה.

 

מענה לצרכים כלכליים והתפתחות טכנולוגית ורוחנית

אחת הסיבות הבסיסיות והברורות ביותר להתפתחות המואצת של תחום הכלכלה השיתופית ועסקאות הברטר למיניהן היא צרכים כלכליים נפוצים, והאופן בו פעילות כלכלית מסוג זה עונה על צרכים אלו. אחת המגמות הבולטות ביותר בעולם בעשורים האחרונים היא הקצב המהיר של השינויים בכל תחומי החיים ובכללם גם בשוק העבודה. הקבוע היחידי המסתמן הוא כי קצב השינויים רק הולך וגובר, מצב אשר מעלה בקרב מיליארדי אנשים בעולם את הצורך להתאים ולהמציא את עצמם מחדש, על מנת למצוא את מקומם בשוק העבודה ולהצליח לייצר פרנסה. כך, מוצאים עצמם אנשים רבים עוזבים את משרותיהם הקבועות (בין אם מבחירה ובין אם מהכרח) והופכים לפרילנסרים – הם מנסים למצוא תחומים חדשים לעסוק בהם, הזדמנויות חדשות מהן ניתן להתפרנס וכו'. במסגרת הבחינה של הכישורים, היכולות והכלים השונים העומדים לרשותם הם מנסים להיות יצירתיים ולהציע את מה מרכולתם לשוק הרחב. הצורך בדינמיות ובאלסטיות – בהסתגלות למצבים חדשים ופיתוח יוזמה ויצירתיות במטרה למצוא מקורות פרנסה חדשים, מולידים מיזמים מעניינים בעלי אופי שיתופי. במובן מסוים, כולנו מרגישים כיום כחלק מקבוצה אחת, כולנו נמצאים בסירה אחת. אם אני יכול לסחור בשירות או מוצר מסוים הן עם השכנים שלי והן עם אנשים בעלי עניין במה שיש לי להציע אשר מתגוררים באמריקה או בדרום קוריאה – למה לא לעשות זאת? הצורך להצמיח עסק בדרכים חכמות, חדשות ויצירתיות מביא הרבה פעמים לשיתופי פעולה פורים בין אנשים (במיוחד בעידן האינטרנט – גורם נוסף אליו נגיע מיד), ושיתופי פעולה אלו מקבלים באופן מתבקש אופי כלכלי – שיתופי.

סחר חליפין בין בעלי מקצוע

גורם משמעותי נוסף לתאוצה של הכלכלה השיתופית בעולם הוא כמובן המהפכה הטכנולוגית שסחפה את העולם בעשורים האחרונים. מהפכת המידע והאינטרנט, ובשנים האחרונות גם מהפכת הטכנולוגיה הניידת (סמארטפונים, טאבלטים וכו') פותחת בפנינו אינספור אפשרויות שלא היו קיימות בעבר. במיוחד כאשר מדובר בתחום כלכלי המתאפיין בראש ובראשונה על ידי שיתופי פעולה בין אנשים, ברור מדוע טכנולוגיה אשר מביאה להתקדמות קיצונית כל כך ביכולות התקשורת של כולנו מהווה גורם מאיץ עבור תחום זה. האינטרנט מספק תשתית ליצירה של מגוון רחב וכמעט אינסופי של פלטפורמות שיתופיות שונות, מאפשר לנו להיות בקשר צמוד ומידי עם אינספור אנשים בכל נקודה בעולם ולראות במו עינינו בדיוק מיהו אותו אדם ארצות הברית, אוסטרליה או שנחאי עימו אני מבצע כרגע עסקה מסוימת. את הפוטנציאל העצום והמתבקש של עידן האינטרנט להאיץ תחומים חברתיים ושיתופיים ניתן לזהות גם על ידי הצמיחה חסרת התקדים של הרשתות החברתיות. המדיה הדיגיטלית – חברתית מאפיינת כיום חלקים הולכים וגדלים מהאינטרנט. זה כבר לא רק ברשתות החברתיות עצמן כמו פייסבוק וכו', אלא באינספור פלטפורמות אינטרנטיות אחרות, אשר בבסיסן עומד עיצוב דיגיטלי חברתי, כזה המתאפיין למשל בכך שכל גולש וגולשת מתחברים באמצעות הפרופיל האישי שלהם – מאפיין חברתי מובהק אשר הופך את ההתנהלות במרבית האתרים הגדולים כיום לבעלת אופי חברתי מובהק. בקיצור, האינטרנט מאפשר לנו ליצור קשרים עם אינספור אנשים בכל מקום בעולם ובכל נקודת זמן, ולעשות זאת באופן המאפשר היכרות אישית עם אותו אדם, גם אם הפלטפורמה היא דיגיטלית/וירטואלית לחלוטין. כשאני יכול לראות בדיוק את הפרופיל של האדם עימו אני סוגר על עסקת ברטר מסוימת – לראות מהם תחומי העניין שלו, מיהם חבריו ובני משפחתו, מהן ההמלצות שקיבל מאנשים אחרים עימם ביצע עסקאות וכו', הסיכוי שארגיש בטוח בעסקה וארצה להוציאה אל הפועל גדל משמעותית.

גורם שלישי משמעותי בהאצת כלכלת הברטרים ועסקאות הסחר חליפין הוא התפתחות רעיונית, ובמובן מסוים אף רוחנית, המתרחשת כיום בחלקים גדולים מהעולם. עשרות ומאות השנים האחרונות התאפיינו מבחינה כלכלית בעיקר בחידוד והקצנה של אופייה הקפיטליסטי של הכלכלה העולמית, תהליך אשר הואץ עוד יותר בעשורים האחרונים עקב תהליך הגלובליזציה אשר הוזן מההתפתחויות בעולם התחבורה והתקשורת. הכלכלה הקפיטליסטית המובהקת המאפיינת את מרבית מדינות העולם כיום גורמת גם ללא מעט בעיות ולהרגשה כללית של ניכור לה שותפים מיליארדי אנשים בכל העולם. עבור חלק בלתי מבוטל מהם מדובר אף בהרגשה חמורה יותר, של אובדן דרך מוסרי והתנתקות מהאופי השבטי והמשפחתי שאפיין את האדם מאז ומעולם, עד למאות השנים האחרונות ותחילתו של העידן המודרני. על רקע זה ניתן להבין את הפופולאריות הגוברת של כלכלה שיתופית, המתאפיינת באופי חברתי וקהילתי מובהק, כסוג של תהליך רוחני ורעיוני אותו עוברים יחד מיליונים רבים בכל רחבי העולם. באמצעות מיזמים כלכליים שיתופיים שונים מתרחשת חזרה לאורח חיים שיתופי וקהילתי יותר. אפילו אם אני מבצע עסקאות ברטר שונות עם פרטנרים ממדינות אחרות אותם איני פוגש פנים אל פנים, אני עדיין יכול לראות ולהכיר את האדם עימו אני מבצע את העסקה – מצב בעל אופי חברתי יותר מאשר העיסוק המסורתי הנפוץ במשרות שגרתיות בתוך חברות ותאגידי ענק, משרות בהן איני בא ביותר מדי מגע עם אנשים מעבר לעמיתי לעבודה במשרד.

 

אתרי ברטר מצליחים בעולם

להלן מספר דוגמאות לאתרי ברטר מצליחים בעולם, דוגמאות הממחישות את הפוטנציאל העצום הכרוך בפלטפורמות בינלאומיות לסחר חליפין ואת האופן בו ניתן להשתמש באינטרנט על מנת לפתח את עצמנו בתוך עולם הכלכלה השיתופית הבינלאומית –

Let's Barter India (letsbarterindia.com
אתר זה החל דרכו כקבוצת פייסבוק אשר עסקה בעסקאות ברטר בתחומים שונים, והתפתחה לכדי פלטפורמת סחר חליפין שוקקת חיים. האתר שואף ליצור קהילה אליה יכולים כל אחד ואחת להצטרף, לפרסם את המוצר או השירות שברצונם להעניק ולחפש בתמורה מוצר/שירות לו הם זקוקים.
אתר זה הוקם ומתופעל כיום על ידי אנשים מהודו ובסיסו בעיר ניו דלהי, וניתן להחליף בו מגוון רחב ביותר של סחורות – פריטי ריהוט ומכשירים אלקטרוניים, פריטי לבוש או שירותים מסוגים שונים ועוד. באופן כללי הרעיון הוא כי ניתן להציע כל דבר, ולהיווכח האם קיים עבורו ביקוש או לא.

סחר חליפין עם דגש קהילתי – Bunz (bunz.com
אתר זה החל דרכו במטרה מוצהרת לנסות ולהקל על הרגשת הניכור הנוצרת בקרב אנשים רבים החיים בעיר הגדולה, וכך ליצור עולם עם יותר קשרים חברתיים, הרגשת שכנות ורעות, ופלטפורמה אשר מקלה עלייך להשיג את מה שאתה צריך. במהרה נוכחו מפעילי האתר לראות כי קיימת היענות משמעותית מצידם של אנשים מכל העולם להצטרף ולהשתייך לקהילה בה הם יכולים לא רק למצוא את מה שהם צריכים מבחינת סחורות ושירותים, אלא גם להכיר אנשים חדשים ולהרגיש תחושת שייכות וקהילתיות.
כיום האתר כבר פועל במתכונת רחבה יותר – בנוסף לעסקאות סחר חליפין בכל תחום שרק ניתן לחשוב עליו, ניתן למצוא באתר משתמשים רבים אשר חולקים מידע שמעניין אותם בנוגע לאירועים שונים ואפילו לחדשות מקומיות או עולמיות, המלצות וטיפים במגוון נושאים ופלטפורמה פעילה ומפותחת להחלפה ו/או השכרה של חדרים ודירות.
בנוסף, מציע אתר זה מספר מיקומים שונים בהם ניתן להיפגש עם האנשים עימם מבצעים את עסקאות הברטר, במידה ושני הצדדים מעוניינים בכך (כאמור, מדובר באתר אשר שם דגש על קהילתיות והיכרות אישית). אותן נקודות מפגש ממוקמות בערים גדולות בקנדה וצפון ארצות הברית.

ברטרים גם בין חברות ועסקים – Gulf Barter (gulfbarter.com)
אתר מסקרן זה שייך לחברה הממוקמת בנסיכות הערבית קטאר ועוסקת בתחום טכנולוגיות המידע והתקשורת. אתר זה שואף ליצור פלטפורמה אשר תעודד סחר חליפין ועסקאות ברטר בין חברות ועסקים, ולא רק בין אנשים פרטיים. על פי החזון המוצג באתר זה, בעולם העסקים ישנם הרבה "נכסים" בלתי מנוצלים, החל מנכסים פיסיים (דוגמת מבנים שבבעלות חברות אשר אינן מנצלות אותם) ועד לשטחי פרסום, חדרי מלון ריקים, זמן בלתי מנוצל ועוד. פלטפורמה זו הוקמה על מנת לחבר ולגשר בין עסקים שונים במטרה לנצל בצורה טובה יותר רבים מאותם "נכסים" מבוזבזים.
בעתיד, שואפים היוצרים של פלטפורמה זו להפוך אותה לבימה בינלאומית לסחר בין עסקים, בה ייעשה גם שימוש במטבע "וירטואלי", כזה אשר יאפשר ביצוע עסקאות מורכבות ומפורטות יותר באתר, ללא החלפה של כסף "אמיתי" בין צדדי העסקה.

כלכלה סימביוטית – SIMBI simbi.com
גם אתר זה שם דגש על קהילתיות ויצירה של סביבה בה המשתתפים יכולים להרגיש בטוחים ונינוחים. ההתחברות לאתר מתבצעת באמצעות פרופיל ברשת החברתי, על מנת שניתן יהיה לוודא את זהותם של כלל המשתתפים. הרעיון הכללי העומד לנגד עיניהם של יוצרי ומפעילי הפלטפורמה הזו הוא להחליף את המאפיינים הבעייתיים אשר מפריעים לרבים מאיתנו בכלכלה המודרנית, זו בה כולנו תלויים, וליצור פלטפורמה לכלכלה סימביוטית יותר – כזו אשר מחקה את הקשרים הסימביוטיים הקיימים במקומות רבים בעולם הטבע ובממלכת החי, קשרים הנסמכים על קרבה ושיתופיות צמודה.
אתר זה עושה שימוש במטבע וירטואלי ייחודי, במטרה להימנע מחילופי כספים "אמיתיים". עם ההצטרפות לאתר מקבל כל משתתף סכום מסוים, ועם האשראי הזה (אשר יכול לגדול באמצעות קבלת תמורה לשירות או למוצר שאותו משתמש מציע) ניתן "לרכוש" שירותים או מוצרים אחרים.

ברטרלנד הינה זירה עסקית – חברתית של סחר חליפין להחלפת מוצרים ושירותים עסקיים ומיועדת בעיקר לפרילנסרים ולבעלי עסקים קטנים. העסקאות המוצעות באתר הן למטרת ברטר אך במידה ואין ברטר מתאים להציע בתמורה, ניתן להציע תשלום לספק בהתאם לצורך, ליכולת ולרצון והעסקה תתממש במידה ושני הצדדים ירגישו שיש פה win-win.

הייחוד של ברטרלנד הוא בכך שבעלי העסקים יוצרים קשר ישיר זה עם זה, התקשורת פתוחה והפלטפורמה חינמית. אין כל עלות לנותני השירותים גם בעת ביצוע העסקה. ברטרלנד אינה משתמשת באף מטבע וירטואלי ומאפשרת לשני הצדדים לשתף פעולה בקלות. על מנת להציע הצעה לברטר או לשלוח הודעה לעסק שהציע עסקה לצורך סחר חליפין, יש להירשם לאתר – הרישום חינמי ומהיר באמצעות שם וכתובת מייל. לאחר אישור ההרשמה ניתן להעלות הצעה לברטר ולהמשיך ולמלא את הפרופיל.

סחר חליפין לעסקיםסוגי ברטרים שונים וטיפים לביצוע ברטר נכון

ניתן לסווג את סוגי הברטרים הנפוצים כיום בעולם לכמה סוגים שונים (כמובן שקיימות חלוקות אפשריות רבות). להלן סיווג כללי של סוגי ברטרים, יחד עם טיפים עיקריים עבור כל סוג –
ברטר רשמי – במסגרת עסקאות ברטר אלו אנו מסכימים על עסקה מוגדרת ומפורשת (ולכן במובן מסוים גם "רשמית") עם הצד השני בעסקה, והיא מתבצעת בצורה מוגדרת ובזמן קבוע מראש. לדוגמה, במהלך טיול אנחנו עוצרים לכמה שבועות בהוסטל נחמד בו התארחנו ומסכמים עם בעל ההוסטל כי נעבוד בימים ובשעות מסוימות בדלפק הקבלה בתמורה למגורים בהוסטל.
במקרה של ברטרים רשמיים יותר חשוב לסכם בצורה ברורה את פרטי העסקה, על מנת שאף צד לא ירגיש לאחר מכן מאוכזב או מרומה. דאגו להסכים עם הצד השני בדיוק על מה אתם אמורים לתת (כמה שעות, מהי בדיוק העבודה שתעשו וכו'), ובדיוק מה אתם אמורים לקבל.

ברטר בלתי רשמי – עסקאות אלו נפוצות הרבה יותר, ובמקרים רבים אנחנו שותפים להן אך אפילו איננו מודעים לכך שאנחנו למעשה מבצעים ברטר מסוג מסוים, בלתי רשמי או מוגדר לחלוטין. דוגמאות נפוצות הן "עסקאות" בלתי רשמיות כאלו בין חברים או שכנים. למשל, שכנה או חברה אשר מדי פעם מגיעה ושומרת על הילדים שלי, ובתמורה אני מסייע לה לעיתים בגינה או בעבודות הבית. אלו יכולות להיות מיליון ואחת עסקאות שונות, הרעיון הכללי הוא כי לא מדובר בעסקאות עליהן סיכמנו במפורש והגדרנו בדיוק זמנים, כמויות וכו', אלא בעסקאות פחות רשמיות ויותר מבוססות חברות וקרבה אישית.
בברטרים פחות רשמיים שכאלו חשוב שכל צד ירגיש בנוח לאורך כל הזמן בו מתבצעת אותה עסקה (וכאמור, הרבה פעמים מדובר ב"עסקאות" המתבצעות מדי פעם, לאורך חודשים רבים). מכיוון שעל פי רוב מדובר בעסקאות עם אנשים שאנחנו מכירים (חברים, קרובי משפחה, שכנים וכו') כדאי לשים דגש על תקשורת לאורך זמן – לוודא מדי פעם שה"סידור" שלנו משתלם גם לצד השני ושהם נהנים ממנו לא פחות ממה שאנחנו נהנים, שאין שום דבר שמפריע להם או שמפריע לנו ואנחנו חוששים להעלות אותו וכו'.

ברטרים מבוססי כישור אישי – הסוג השלישי הוא של עסקאות סחר חליפין המבוססות על כישור אישי בו אנו מחזיקים. כמעט לכל אחד ואחת מאיתנו כישור זה או אחר, בין אם אנחנו טובים במתמטיקה ויכולים לסייע לתלמיד להתכונן למבחן, ניחנו בכישרון לספר שיער בצורה טובה, אנחנו יודעים לתת עיסויים מצוינים, אנחנו מתנהלים כלכלית בצורה מחושבת וטובה ויכולים לסייע לאנשים שמתקשים בכך או כל דבר אחר.
בכל הנוגע לעסקאות ברטר מסוג זה חשוב להבין כי הכישור שלכם אינו חייב להיות רשמי או יוצא דופן, אינכם חייבים להחזיק בתעודה כלשהי או להיות מוכשרים במיוחד. כל אחד מאיתנו טוב יותר בדברים מסוימים ופחות בדברים אחרים, והנקודה החשובה ביותר בהקשר זה היא כי חשוב להבין שגם לכם יש יתרון יחסי על פני אנשים אחרים, אותו אתם יכולים להציע בתמורה לעזרה בדברים בהם אתם פחות טובים. גם בברטרים מבוססי כישורים אישיים יש לכל אחד ואחת מאיתנו מה להציע!

Tagged on: