הבלוג של ברטרלנד

כלכלה שיתופית – כל הצדדים מרוויחים

לאחרונה עלה לכותרות בארץ וברחבי העולם המושג "כלכלה שיתופית" כאות להיווסדה של הכלכלה החדשה המבוססת על סחר חליפין ושיתוף: סופרמרקט שיתופי, גני ילדים שיתופיים, בנקים חברתיים, החלפת בתים בין תיירים ממדינות שונות ועוד.

בעידן הצרכני בו אנחנו חיים, היה זה רק עניין של זמן עד שיוקר המחיה, המשבר הפיננסי והתפתחות המדיות החברתיות יגרום לאנשים לחפש אלטרנטיבות אחרות ולמצוא כיצד החיבור ביניהם מניב רווח לכל הצדדים המעורבים בעסקה.
הכלכלה השיתופית מעמידה במרכזה שיתוף פעולה קהילתי. זהו מושג שהתפתח באמצע שנות האלפיים ומתייחס להפצה ולשיתוף בעודף של משאבים ושירותים.

לאחרונה קמו מיזמים בארץ המבוססים על הכלכלה השיתופית והם זוכים לאהדה רבה.
היוזמות השונות של כלכלה שיתופית מודרנית מתחילות דווקא במפגשים אינטרנטיים. למעשה, בעולם הטכנולוגי קל יותר לבצע את מה שבזמנו נראה שרק מי שחי בחברה סוציאלית בקיבוץ יכול לקיים.
החלוצים היו כמובן נאפסטר ואי ביי שהחלו בהחלפות ובשיתופים של קבצים, שירים, מצגות, סרטונים ומוצרים. ניתן לרכוש מאנשים מוצרי יד שנייה, לעשות טרייד אין, לשתף או לרכוש מוצר חדש יצירות מהיצרן.

האתר שהעלה את נושא השיתופים לשלב הבא בכלכלה שיתופית שהתפתחה באינטרנט הוא אתר airbnb – מיזם אינטרנט, שנועד להשכיר דירות ובתים לתיירים, אך מה שהחל כאתר ייחודי הפך למגמה נרחבת עם מגוון רחב של אתרים, יוזמות ואפליקציות חברתיות החל משיתוף ברכבים, דרך שיתוף במזון, הלבשה, ידי, שירותים ועוד. השיתוף הכלכלי באינטרנט יכול להיות ידע חשוב או מוצר או כל נכס אחר הקיים ברשותנו – הקונספט הוא אותו קונספט ורק הדרך משתנה.

 

הכלכלה החדשה – The Sharing Economy

אם נחזור רגע לאחור, למקור של הכלכלה השיתופית, הרי שבשנת המיתון הגדול ב-2008 קיבלה הכלכלה השיתופית דחיפה משמעותית, אך מי שהפך להיות שותף בכלכלה זו, גם אחרי המשבר, גילה שיש הרבה יופי בכלכלה מסוג זה.
אנשים שהתנסו בכלכלה השיתופית, מבינים שיש הרבה חופש בכלכלה כזו, כיוון שהיא מאפשרת להם לעשות מה שהם אוהבים ולקבל על כך תמורה של משהו שהם צריכים או רוצים. כמו כן, כלכלה שיתופית נותנת חופש פעולה גם מבחינת תדירות ותזמון, בין פרויקטים או כעבודה שמאפשרת לקבוע את לוח הזמנים, לצאת לחופשה, לבלות עם המשפחה ועוד.

 

כלכלה שיתופית ליצירת חיבורים עסקיים

הטכנולוגיה החדשה מזרזת את הכמיהה לחדש את האמון של אנשים זה בזה: לפתוח את הבתים, לשתף את המכוניות והנכסים זה עם זה, להעסיק אחד את השני באופן ישיר, מתן אמון בין זרים גמורים שנפגשים באינטרנט, קוראים על שירותיו זה של זה, עושים אחד על השני חיפוש בגוגל או בודקים את הפרופיל בפייסבוק, קוראים ביקורת וזה מספיק להם להעסיק אחד את השני וליצור חיבור חדש.

אומנם זה לא בהכרח קל וזה גם דורש מוטיבציה עצמית, אך החיבור והיצירה המשותפים מספקים יותר מאי פעם. הרשתות החברתיות נותנות לנו אפשרות ליצור קשרים חדשים ולעשות כסף בדרכים שלא חשבנו עליהם ואומנם כלכלה שיתופית נולדה בזמנים קשים אך היא משגשגת כיום יותר מתמיד והמומחים טוענים כי "זה כאן להישאר!".

 

גל "הכלכלה השיתופית" כובש את העולם
בכתבה שפורסמה בפורטל היזמות הישראלי בשיתוף דה מארקר תחת הכותרת: "התשובה ליוקר המחיה: כלכלה שיתופית"
נאמר כי הכלכלה השיתופית צוברת תאוצה כמעט בכל ענף עסקי.
"הכלכלה השיתופית מציבה חלופה ממשית ליוקר המחיה וחוסכת לנו הרבה כסף. אם נשכיל לזנוח את הרגלי העבר לטובת הכלכלה השיתופית, הרווח יהיה של כולנו". (נכתב ע"י ברק גולדשטיין, שותף בקרן ההון סיכון Terra Venture Partners). לקריאת הכתבה המלאה

האתר הכלכלי "פורבס" מעריך כי תזרים ההכנסות המגיעות מכלכלת השיתוף היישר לכיסי האנשים יעלה על 3.5 מיליארד דולר השנה, עם צמיחה של למעלה מ־25%.

עם שיעור כזה הופך השיתוף בשיטת עמית־לעמית מתוספת הכנסה בשוק של קיפאון בשכר לכוח כלכלי מחולל תמורות. בהשוואה לשיטת המודעות האישיות בעיתונים, הטכנולוגיה החדשה דומה לקסם.

אז למה זה עובד?
שיטת הדירוג של איביי, שאותה מעתיק כיום כל מי שמסוגל, מעניקה מהימנות מסחרית לאנשים.
פייסבוק מאפשרת כיום לבדוק את הפרופילים האותנטיים יחסית של לקוחות פוטנציאלים.
אפליקציות סמארטפונים מאפשרות למשתפים לקיים עסקאות בכל מקום, לראות מה מוצע לשיתוף בסביבה הקרובה ולשלם על המקום.
כאמור, אתר Airbnb שהוקם בשנת 2008 בסן פרנסיסקו, הפך רעיון מטורף של פתיחת מקום מגורינו להשכרה של דירות וחדרים, לאנשים זרים לחלוטין לדבר מקובל ומצליח ברחבי העולם כולו, מה שהפך לחברה ששווה 2.5 מיליארד דולר עם למעלה מ – 4 מליון משתמשים ברחבי העולם.
שרווין פישבאר, משקיע הון סיכון במנלו ונצ׳רס ובחברות סטארט־אפ רבות, מאמין כי לשירותים האלו תהיה השפעה מכרעת על כלכלות הערים הגדולות. הוא טוען כי זאת תנועה שחשיבותה שקולה להופעתו של דפדפן הרשת.

אז איך כל זה קשור לפלטפורמת ברטרלנד?
ברטרלנד הינה פלטפורמה לעסקים המאפשרת להחליף בין העסקים, שירותים עסקיים ומוצרים חדשים ללא כסף. מדובר בעסקת WIN – WIN קלאסית בה ניתן רק להרוויח, שכן, אפשרות הבחירה האם לבצע את העסקה ובאילו תנאים, קיימת בידיכם. הפלטפורמה מאפשרת לעסקים להחליף את מה שקל להם לתת ובתמורה לקבל כל מה שהם צריכים ללא כסף, מבלי להכביד על תזרים המזומנים. כך ניתן לחסוך ברמת ההוצאות ובכל עסקה גם להרוויח לפחות לקוח אחד חדש. הקהילה העסקית נמצאת עכשיו בהקמה ויש לכם את ההזדמנות להצטרף לקהילה חדשנית שבה כל אחד מהצדדים רק מרוויח. והכי חשוב, ניתן לשגשג ולצמוח תוך כדי הנאה מוחלטת מהדרך.