הבלוג של ברטרלנד

למה כדאי לעשות ברטרים?

ברטר הוא צורה מיוחדת של עסקה המוגדרת כעסקת חליפין בה צד אחד נותן דבר מה ומקבל דבר מה מן הצד השני. הדבר יכול להיות שירות מוצר או ידע, מוחשי או לא מוחשי, אך העיקר שצורת ההחלפה תהיה ללא שימוש בכסף. למעשה הברטר הוא צורת המסחר העתיקה בעולם עוד מהימים בהם איכרים ורועי צאן החליפו סחורות זה עם זה, כאשר עוד לא היו קיימים מטבעות אחידים איתם היה ניתן לשלם עבור סחורות.

מעצם הגדרתו של הברטר, אין בו קונה או מוכר, ושני הצדדים משמשים הן כמוכרים והן כקונים. עסקאות ברטר הן הרבה יותר פופולאריות מכפי שניתן לחשוב, וההערכות מדברות על כך ש – 20% מכלל המסחר העולמי מתבצע באמצעות עסקאות ברטר. לכן, הדעה הקדומה שברטרים קיימים בעיקר במדינות עולם שלישי או במצבים קיצונים של כלכלה נחשלת, היא שגויה מיסודה.

 

מתי כדאי להשתמש בברטר?

1. כאשר יש לנו משאבים פנויים, אך אין לנו אפשרות לנצל אותם במלואם. לדוגמה, זמן פנוי העומד לרשותנו, חדר פנוי בבית או במשרד, כישורים לא מנוצלים, תחביבים שאנו ממש טובים בהם ויכולים באמצעותם לקבל דברים שממש בא לנו עליהם, או מוצרים / סחורה שניתנת להחלפה כמו למשל: חברה להשכרת רכב משכירה לעסקים אחרים רכבים שכרגע עומדים במגרש ובכל מקרה היא לא מרוויחה עליהם כסף.

2. כאשר יש לנו הזדמנות!

3. במצבים של קושי כלכלי – כאשר אנחנו זקוקים לשירות או למוצר באופן מיידי ואין לנו את היכולת להרוויח או לגייס את הסכום הדרוש של כסף שנדרש כדי לקנות או לרכוש אותו בפרק הזמן הזה. במילים אחרות, הברטר לא מפריע לתזרים המזומנים שלנו או של החברה.

4. כאשר רוצים להתנסות בתחום חדש ולהתמקצע בו. למעשה כך לא רק שאנחנו נכנסים לשוק וצוברים בו ניסיון, אלא אנחנו גם מקבלים משהו בתמורה (זאת בניגוד לצורות אחרות של עבודה בחינם כמו למשל סטאז'…)

5. כאשר אנו רוצים להכיר אנשים חדשים ולהיפתח לחוויות ולהזדמנויות חדשות. ישנן עסקאות רבות שלא יקרו ולא יתקיימו אם לא יהיו בברטר ומצד שני, שני הצדדים יוצאים מאושרים מהחיבור.

ועוד..

 

כיצד ברטרים יכולים לעזור לעסקים?

לאף אדם או עסק אין כמעט משאבים בלתי מוגבלים, ויש צורך בתעדוף צרכים ורצונות. הברטר מאפשר לכל עסק ואדם לקבל הרבה יותר מבלי להעיק על תזרים המזומנים העסקי והאישי.

זה נכון לעסק בכל שלב שהוא – עסק מתחיל, עסק מבוסס וסתם עסק חכם.

עסקאות ברטר יכולות לעזור לעסקים בתחילת דרכם אשר רוצים להתרחב ולעשות לעצמם שם באמצעות יצירת קשרים עם עסקים אחרים מאותו התחום או תחומים משיקים תוך כדי חיסכון בעלויות, וכך בעצם להרחיב את רשת הקשרים והנטוורקינג שלהם. למעשה, זוהי אחת הדרכים הקלות יחסית שבעזרתן עסקים קטנים עם מוצר או פתרון ייחודי יכולים ליצור קשר עם חברות גדולות ומובילות בשוק וכך לקבל חשיפה שאפילו לא היו יכולים לחלום עליה באמצעות המודל הקלאסי של פרסום ושיווק. לעיתים קרובות, החברות איתן עושים עסקאות ברטר יכולות להפוך להיות לקוחות עתידיים של העסק.

עוד יתרון עבור עסקים חדשים כוותיקים כאחד הוא שהם יכולים להיכנס לנישות חדשות בלי לקחת את הסיכון של הפסדים והשקעות כספיות שיורדות לטמיון. פחות מפחיד להפסיד בעסקת ברטר…

 

קהילות ברטרים שיתופיות

מלבד המודל הקלאסי של ברטרים שבו הברטר מתבצע אחד מול אחד, בעזרת כוחה של רשת האינטרנט, התפתחו קהילות ברטרים בהן ניתן לקבל שירותים ומוצרים מהרבה מאוד עסקים במקביל תמורת ביצוע עבודה או הצעת שירותים מרוכזים על סמך מודל של מי שתורם יותר מקבל יותר. שיטה זו מתאימה לעסקים אשר יכולים לעמוד בנפחים גדולים של ברטרים.

לדוגמה חברה אשר בונה אתר אינטרנט לעסק מסוים ומשקיעה בו עשרות שעות עבודה, יכולה לקבל שירותים הן ממקדמי אתרים שיעזרו לה לקדם את עצמה ברשת והן ממעצבים גרפיים שיעזרו לה לעצב אתרים עבור אתרים מסחריים שהיא מפתחת.

 

כיצד לנהל עסקת ברטר מוצלחת?

1. וודאו כי אתם באמת מעוניינים בעסקה – עסקת ברטר חייבת להיות איכותית כמו עסקה בכסף. אל תבחרו ספק מסויים רק כי אפשר להחליף איתו תמורה בעסקת ברטר, במידה ולא הייתם מוכנים לשלם לו כסף. ברטר זה אומנם מדליק בהרבה כי אינו מקשה על תזרים המזומנים, אך יחד עם זאת, אין להתפשר על איכות של נותן השירות / המוצר, של אף אחד מהצדדים, אחרת העסקה לא תהיה win-win וזה מה שהכי חשוב בעסקת ברטר.

2. אם יש לכם כאמור משאבים או זמן פנוי, אבל אתם לא מוצאים עסקת ברטר טובה, קחו יוזמה ופנו לעסקים שאתם מעוניינים במוצר / שרות שלהם, והציעו להם עסקת ברטר בעצמכם. במקרים רבים אם הם לא חשבו על כך קודם, הם ישמחו ויפתח בפניהם צוהר לעולם חדש.

3. בברטרים ישנה חשיבות גבוהה ביותר לאמון ההדדי מול הצד השני, ולכן חשוב לקבל משוב על עסקאות ברטר קודמות שנעשו עם אותו העסק או לבחון את המוניטין שלו ומה חושבים על מוצריו אחרים. כיום ניתן בקלות לבחון את הפרופיל האינטרנטי שלו – דף הפייסבוק, לינקדאין, אתר, בלוג, כתבות מקצועיות, רשימת הלקוחות שלו ועוד. כאמור, חשוב לדעת עם מי מבצעים את עסקת הברטר ולא רק מהות העסקה עצמה (בדיוק כמו בעסקה כספית).

4. יש לסכם מראש את התמורה שתינתן תמורת הברטר מבלי להשאיר צדדים אפורים ולא מכוסים, וזאת על מנת שאף אחד מן הצדדים לא יתאכזב מהעסקה. זכרו כי הבסיס לכל עסקת ברטר מוצלחת היא שגשוג משותף של כל אחד מהצדדים. כל צד חייב לדעת ולהבין במדוייק – מה הוא נותן, מה הוא מקבל, מסגרת זמן, האם יש עלויות נוספות וכו'.

 

ברטרים בראי רשות המיסים והחוק

חשוב להדגיש כי ברטרים הינם מותרים מבחינת החוק ורשות המיסים, אך יש כמובן לדווח על כל עסקת ברטר בדומה לעסקאות בכסף. בכל מקרה, חשוב כמובן להתייעץ עם רואה חשבון כאשר מבצעים עסקת ברטר במידה ואינכם יודעים בדיוק כיצד לדווח.

 

המאמר באדיבות – דניאל זריהן, עוסק בקידום אתרים באופן מקצועי.