למה ברטרלנד?

ברטרלנד הינה הדרך החכמה לצמוח במקסימום סיכויים ובאפס סיכונים, הדרך לקבל את מה שאתה רוצה או צריך בתמורה למה שאתה יודע לעשות טוב או בתמורה למה שקל לך לתת. יש פה רק מנצחים - תקראו ותבינו  למה.

הכל התחיל כשחבר טוב בשם עופר, בעל קליניקה לרפואה משלימה אליו מגיעים מכל הארץ, פנה אליי באופן בהול בהיסטריה וטען כי הוא חייב אתר אינטרנט עכשיו! לא היה לו מושג מאיפה להתחיל ואיך בונים אתר. כן, הוא מומחה בתחומו ומצליח מאוד מבחינה עסקית, אך ברגע שהיה מדובר בתחום שהוא אינו מכיר, הוא הפך לחסר אונים לחלוטין. בשיחת טלפון אחת ארגנתי לו אתר, מפני שזה התחום שלי וידעתי בדיוק מה צריך לעשות. העסקה נסגרה בקלות אבל אז התברר כי אילן, בונה האתר, זקוק לדיאטה. כשהוא גילה כי עופר הינו מטפל מומחה בהרזיה באמצעות דיקור הוא שמח לבצע עימו ברטר – עסקת חליפין: אתר אינטרנט תמורת דיאטה. כעבור חודשיים – לעופר היה אתר ששימח אותו מאוד ואילו אילן ירד 8 ק"ג ונהיה חתיך. אף אחד מהם לא דיבר על כסף ושניהם היו ממש מאושרים מהתוצאה הסופית.  
מדהים לראות איך כל כך קל לנו לתת את מה שאנו טובים בו ויודעים לעשות, וכמה ערך זה מביא לצד השני שמתמחה ומכיר דברים אחרים. לפעמים זה כל כך קל לנו שלא נעים לנו אפילו לבקש תמורה כי אנחנו לא מבינים מה הביג דיל וכמה זה שווה לאחר. זה בדיוק מה שהיה פה.
עופר גובה תשלום גבוה בגין שירותיו, אבל בפועל מה שנדרש מעבר למומחיות שלו, הוא מעט מאוד זמן כדי ליצור תוצאות משנות חיים בקרב מטופליו. אילן לא היה מסכים לשלם את מה שעופר גובה (יקר) ולא היה מגיע אליו כלקוח. עבורו זאת היתה הדרך היחידה לזכות בשירות זה – באמצעות ברטר. עופר יכול היה לשלם לאילן בעבור בניית האתר, אך הוא כה שמח לא להוציא כסף מכיסו אלא "לשלם" במה שקל לו לתת ושהוא יודע לעשות הכי טוב.
המפגש "המקרי" הזה (לא מאמינה במקריות...) בין עופר לאילן סיקרן אותי מאוד, שכן, אילן, על אף רצונו הגדול לרדת במשקל, לא היה מעלה בדעתו או יודע לבקש בתמורה לשירותים שלו, ירידה במשקל של 8 ק"ג. מדובר בהחלט בחוויה משנה חיים למי שרוצה לרזות. ההזדמנות פשוט הגיעה ודפקה לו על הדלת - הצעה שלא ניתן לסרב לה! התוצאה המהירה: 2 צדדים מנצחים ומאושרים עד השמיים.
כחודש אחרי זה, טסתי עם חברים לפורטוגל. החלפנו בתים – חברים שלי שגרים בוילה בהרצלייה, החליפו את ביתם בתמורה לטירה מהממת בפורטוגל. טסנו כמה חבר'ה והיה נפלא. שכרנו רכב, טיילנו כל יום, ישנו באחד המקומות הכי נפלאים בפורטוגל, והלינה לא עלתה לנו שקל. חסכון כספי עצום. חייבת לציין שהיה לנו את הכסף לשלם עבור לינה בבית מלון, אך ההחלפה הזאת והחיסכון הכספי הכרוך בכך, שימחו את כולנו מאוד (בלי קשר לכמה כסף יש או אין לנו).
כששבתי מפורטוגל התחלתי לחקור לעומק את נושא הברטרים וגיליתי שכמעט כל מי שאני מכירה, עושה ברטר. יש כאלה שמבצעים סחר חליפין אפילו מבלי להיות מודעים לכך, אבל בתום שיחה הם הצליחו לראות כי שיתוף הפעולה אותו הם מבצעים פעמים כה רבות ושמביא לצמיחה הדדית, נקרא ברטר.
נתקלתי בסוגים שונים של ברטרים ובמקביל נחשפתי למאמרים בתחום "הכלכלה השיתופית" - הכלכלה החדשה, אשר צמחה בעולם בשנים האחרונות כתוצאה משילוב של המיתון, המצב הפיננסי והמצב החברתי המאפשר ליצור שיתופי פעולה קרובים בקלות, הודות לעובדה כי קל היום לקבל מידע רב (שמקנה בטחון לסגור עסקה) על הצד השני, באמצעות המדיה החברתית.

הכלכלה השיתופית

היה זה רק עניין של זמן עד שיוקר המחיה, המשבר הפיננסי והתפתחות המדיות החברתיות יגרום לאנשים לחפש אלטרנטיבות אחרות למצב הקיים, ולמצוא כיצד החיבור ביניהם מניב רווח משותף לכל הצדדים המעורבים בעסקה. שיעורי האבטלה הגבוהים, שחיקת השכר והעלויות הגבוהות של שירותים ומוצרים, הכריחו אותנו להיות יצירתיים ולברוא פתרונות חדשים. העולם השתנה. שילוב של זה עם כוחן של המדיות החברתיות המאחדות יחדיו קבוצות בעלי אינטרסים משותפים להגשמת חזון משותף, הוליד את הכלכלה השיתופית החדשה.
Airbnb עשו עבורנו שירות גדול כשהעלו לאוויר אתר שבו ניתן לשכור חדרים מאנשים בעלי דירות או חדרים פנויים והטמיעו בנו את הרעיון של לקנות, לשכור ולשתף אחד מהשני על מנת להעצים זה את זה ועל הדרך לחסוך כסף וזמן (למידע נוסף על הכלכלה השיתופית).

אז באילו ברטרים נתקלתי?

קולגה שלי בתחום השיווק באינטרנט הגיש הצעה לחברת תיירות ונופש. הם ביקשו לשלם 80% בכסף, 20% בברטר – כלומר, בנוסף למזומנים הוא קיבל טיסה ושהות מלאה באזור מדהים בחו"ל לשבועיים. כן, היה לו כסף לרכוש חופשה כזאת בתשלום, בלי בעיה בכלל, אולם הוא לא היה מפרגן לעצמו את החופשה הזאת, הוא היה ממשיך לעבוד ובסוף מסתפק במשהו צנוע בהרבה. לעומת זאת, העובדה כי קיבל כרטיסים, חייבה אותו לעצור הכל ולנצל זאת עכשיו, והוא חזר מחו"ל מאושר!
קולגה אחרת שלי שמנהלת דפים עסקיים בפייסבוק ובלינקדאין, ביצעה ברטרים בתמורה לשיעורי כושר, טיפולים ברפואה משלימה, בגדים, ריהוט למשרד ולבית, טיפולים קוסמטיים ועוד.
ברטרים נוספים שנתקלתי בהם: שירותי פרסום בתמורה לקורסים מקצועיים, שירותים משפטיים בתמורה לטיפולי שיניים, אפיון לאתר אינטרנט בתמורה לטיפולים אלטרנטיביים, רכבים מושכרים בתמורה לפרסום ומקום לאירוע עסקי, שואב אבק יוקרתי בתמורה להרצאה בארגון, רשימות דיוור בתמורה לשירותי שיווק, תהליך מיתוג בתמורה לקידום בגוגל, קבלת חסות בכנס מקצועי בתמורה לשירותים טכנולוגיים, כתיבה שיווקית בתמורה לעיצוב לוגו, ועוד ועוד ועוד.
הצדדים שהחליפו מוצרים ושירותים באמצעות ברטר כללו את כל סוגי האנשים והעסקים - החל מחברות גדולות ויציבות דרך עסקים קטנים ובינוניים ועד לפרילנסרים בתחילת דרכם.

חוויה אישית

זה בכלל הזכיר לי שאת העסק שלי אני בניתי בזכות ברטר: כשרק סיימתי ללמוד קידום אתרים, תהיתי מהיכן יגיע הלקוח הראשון? לא היה לי ניסיון, לא היה לי מה להראות, ויותר מזה, הייתי חייבת להוכיח לעצמי שזה בכלל עובד. כשפנתה אליי הלקוחה הפוטנציאלית הראשונה ידעתי שהיא קיבלה כבר מספר הצעות והבנתי כי עליי להציע לה "הצעה שלא ניתן לסרב לה". נפגשנו וגיליתי שבלי קשר לעסק שלה שהיה בתחום העיצוב, היא ידעה לכתוב יפה מאוד ואני הייתי זקוקה לתוכן עבור קידום אתרים. הסכמנו על החלפה – אני אקדם לה את האתר בתמורה לכך שהיא תכתוב עבורי תכנים (שאם היא לא היתה כותבת הייתי צריכה לרכוש בתשלום). התחושה היתה שלשתינו אין מה להפסיד. כשאתה לא מוציא כסף מהכיס, קל לך יותר "לקחת סיכונים". מהר מאוד קידמתי את האתר העסקי של אותה לקוחה למקום הראשון במילות מפתח מובילות (קידום אתרים לפני 8 שנים, היה שונה לחלוטין ממה שהוא היום) והיא היתה כל כך מרוצה שהיא הביאה לי את הלקוחה השנייה שכבר שילמה ריטיינר חודשי קבוע. ואז הגיע הלקוח השלישי והעסק שלי לקידום אתרים צמח והתפתח.
אותה לקוחה לא היתה משלמת לי ריטיינר חודשי באותה עת והפתרון של הברטר הביא לצמיחה עסקית משותפת ששתינו הרוונו ממנה המון, ועד היום אנו בקשר עסקי וחברי.

אז למי זה מתאים?

בעלי עסקים, פרילנסרים ועצמאיים - זה לא סתם רוב העסקים הקטנים נסגרים בשנים הראשונות. כדי להצליח עם עסק צריך כל כך הרבה ידע וכישורים שלא תמיד יש לנו ורק באמצעות עבודה משותפת ושיתופי פעולה אפשר לשגשג. תחשבו כמה כסף יכול כל עסק לחסוך במידה והוא לא יצטרך להשתמש בתזרים המזומנים כדי להשיג דברים שהינם חשובים לכל עסק אך לא זולים בכלל – לדוגמא: מיתוג, עיצוב לוגו, עיצוב והדפסת כרטיס ביקור, קורסים והכשרות מקצועיות, אתר אינטרנט, שיווק העסק באינטרנט, פרסום בגוגל / פייסבוק /לינקדאין / גוגל פלוס, סרטון תדמית לעסק ושיווקו ביוטיוב, שירותים פיננסיים, שירותים משפטיים, יעוץ ואימון עסקי ועוד ועוד ועוד. כל הדברים האלה מצטברים להמון כסף. תוסיפו לזה את דמי הניסוי וטעייה וכל הטעויות שנעשות בדרך ואפשר להבין למה כל-כך הרבה עסקים נופלים מהר. ואז מה נשאר? ברטרלנד הוא מקום חיוני לעסקים בתחילת דרכם ולעסקים שרוצים לשרוד, לצמוח ולשגשג.
מחוץ למעגל העבודה - בעלי ידע, זמן וכישורים שכרגע אולי אין מי שישלם לכם כסף עבור נכסים אלה אך אתם בהחלט יכולים לקבל בתמורה דברים ששווים המון כסף ולשפר את איכות חייכם. זה כולל גם פנסיונרים חרוצים, אמהות שלא מצאו עדיין את המשרה המתאימה המשתלבת עם גידול הילדים ואנשים שמתלבטים כרגע לגבי המשך הדרך.
שכירים - לכל אחד יש עוד מה להציע מבחינת ידע, כישורים ותחביבים, גם כשלא מתפרנסים מזה.

לסיכום

החזון שלנו הוא ששיתוף פעולה יהיה המטבע החדש של העסקים ושל כל האנשים היצירתיים שרוצים להפיק את המירב ממה שיש להם.
שצמד המילים "ערבות הדדית" יהפוך להיות ערך בסיסי בקרב האנשים שיבינו ששיתופי פעולה הם הדרך הטובה ביותר והמתגמלת ביותר לצמיחה ולחיים טובים.
אנו שואפים כי בעלי עסקים יצליחו להפחית את העלויות שלהם בחצי באמצעות שיתוף פעולה המבוסס על ברטר, ושאנשים מחוץ למעגל העבודה יצליחו להפיק את המירב מהכישורים, ידע, ניסיון בשילוב הזמן הפנוי העומד לרשותם ואף להפוך לבעלי עסקים ולהתחיל קריירה שנייה ברגל ימין.
שכירים שיש להם כישורים להציע (לכל אחד יש!), יפיקו את המירב מהמשאבים שלהם ויזכו לשפר את איכות חייהם בזכות הנתינה, היוזמה והחריצות שלהם.
ברטרלנד הוקמה על מנת לאפשר לכל אחד מאיתנו להפיק את המירב ממה שיש לנו להציע, ובכך לשפר את איכות חיינו ולחיות חיי שפע, אושר, עשייה, הפריה הדדית, הגשמה ומימוש מועצם באמצעות שיתופי פעולה מנצחים!

ברטר

פגשתי אנשי עסקים רבים שסיפרתי להם על הרעיון להקים אתר אינטרנט שבו כל העסקאות יבוצעו בברטר. רוב העסקים חשבו שזה רעיון מעולה, אבל נתקלתי גם בתגובה של מעצבת גרפית שאמרה לי שהיא לא היתה מציעה הצעה בברטר שכן זה מוזיל את השירותים שלה. אני חייבת לומר שאני לחלוטין לא מסכימה עם זה. בדומה לכך שאנשים מהעשירון העליון לא התביישו להוציא קופון במסעדה עם הנחה של 50% לאחר שאתרי הקופונים הטמיעו את העובדה כי אין בושה בהנחה, כך גם בנושאים כאלה. בימינו, מדובר בכלכלה חכמה מאוד שניתן רק להרוויח ממנה, בכל מעמד פיננסי עסקי וחברתי. 
חשוב לדעת איך לעשות ברטר – צריך לבחור ספק שהיית בוחר אותו גם אם היית צריך לשלם לו כסף. כלומר, אסור להתפשר על איכות, והעסקה חייבת תמיד להיות win-win לשני הצדדים. אבל זה נכון לגבי כל עסקה שמתקיימת גם בכסף. תחשבו על זה שכאן, אתם מקבלים דברים שאולי לא הייתם מפרגנים לעצמכם בדרך אחרת, או שגם אם כן, אתם משאירים את הכסף ואת תזרים המזומנים של העסק, עבור דברים אחרים, ועל הדרך מרוויחים לקוח נוסף ושיתוף פעולה חדש. מדובר בעסקה שאפשר רק להרוויח ממנה ובגדול! 

השאיפה של ברטרלנד

השאיפה שלנו זה שכל עסק כזה שנולד, יבין כי יש דרך אחרת וחלק גדול מהשירותים והמוצרים להם הוא זקוק בשביל לצמוח ולגדול, הוא יוכל להשיג בברטר.
כך הוא יוכל גם להקל על תזרים המזומנים, לצבור ידע וניסיון באמצעות קבלת לקוחות חדשים, ליצור שיתופי פעולה שיניבו צמיחה משותפת לשני הצדדים, להשתייך לקהילה עסקית שתקל על תחושת הבדידות שעשויה לתקוף פרילנסרים, הזדמנות לשתף ולהחליף ידע ומידע עסקי בעל ערך שיעזור להתמודד עם המכשולים של העסקים ועוד.
ואם נתייחס רגע לשכירים שאינם מתמודדים עם אותם בעיות של עצמאיים, עדיין אני רואה רבים מחבריי שעובדים במשרות מכובדות מאוד ובכל זאת לא קל להם "לגמור את החודש" ויש הרבה דברים שאינם בסדרי העדיפויות שלהם והם לא ירכשו אותם. אבל לכל אחד מאיתנו יש הרבה מאוד כישורים ודברים נוספים שאנחנו יכולים לתת, גם אם איננו מתפרנסים מזה, ואותם דברים יכולים לאפשר לנו לקבל דברים נכספים בתמורה. לדוגמא: יכולת של בישול ואפייה, צביעת קירות, כתיבה, הכנת מצגות, ביצוע מחקר באינטרנט, ניהול אתר, טיול עם הכלב, שיעורים פרטיים, שירותי גננות, תרגום לשפות אחרות, תיקון דברים בבית ובמשרד ועוד, יכולים לזכות אותנו בדברים אחרים שממש נשמח לקבל. כל דבר אפשרי כשיש לו ערך עבור הצד השני ולכל אחד מאיתנו יש מה לתת!




+