הבלוג של ברטרלנד

איך להפוך את העסק שלכם לדיגיטלי

העולם האנלוגי שרובנו נולדנו לתוכו, בו נעשה שימוש באסימונים, קלטות או בולים, הולך ונעלם. כיום, כשמשקללים תחזית צמיחה של עסקים, להיבט הדיגיטלי יש משקל בהערכה הסופית והוא לא מבוטל. אז מאיפה מתחילים את ההגירה לאונליין?

 

עד שנת 2020, דור שלם המכונה דור ה-C (״מחוברים״, Connected) הוא זה שיקבע את האופן שבו אנו צורכים דברים ואת האופן שבו יתנהל עולם העסקים. מדובר בדור שכמעט כל עולמו מתקיים ומתנהל באופן דיגיטלי, בין אם מדובר במיומנות בשימוש ברשתות חברתיות ותיקות וטרנדיות כאחד, סביבת עבודה מקוונת ובין אם במגורים בבית חכם הנשלט מהסמארטפון.

 

בסקר מקינזי האחרון בנושא דיגיטציה של חברות, עובדים רבים סיפרו על מנכ״לים שמעורבים באופן ישיר ביוזמות דיגיטליות בחברה, בנוסף רוב המשיבים הסכימו עם הקביעות הבאות: מגמות דיגיטליות בחברה נמצאות בצמיחה; ההוצאות על דיגיטציה יעלו; חלק גדול מצמיחת החברה בעתיד יונע ממאמצים דיגיטליים.

 

בין אם מדובר בתאגידי ענק או בעסקים קטנים, חשוב להישאר עם אצבע על הדופק בנוגע לאופן בו מתנהל העולם העסקי שעמו ובתוכו אנחנו עובדים: אם בעבר הלא רחוק שילמנו בעבור כל מוצר או שירות שקיבלנו, הרי שכיום ישנה חזרה לשיטת סחר החליפין הישנה והטובה בגרסתה המעודכנת של הברטרים; אם פעם שמו של רופא שיניים טוב היה עובר מפה לאוזן, היום כדאי שיהיה לו אתר ואף עמוד פייסבוק; אם בעבר חיפשנו אחר עבודה חדשה בעזרת מודעות בעיתונים, כיום אנחנו יכולים לקבל התראות על משרות שמתאימות לכישורים ולדרישות שלנו במייל; ואם פעם על מדפי משרדי הנהלת החשבונות נחו קלסרים עבים, הרי שכיום נפח עצום מן הניירת נחסך לטובת אחסון דיגיטלי בענן.

 

חשוב להבין: חברות ועסקים שמסרבים או מתקשים לשתף פעולה עם הנורמות הדיגטליות עלולים לאבד במהרה לקוחות. אנחנו חיים בעידן של צרכנים, ואלה רוצים את המוצרים שלהם כאן ועכשיו. הדבר נכון גם בכל הנוגע למתן שירותים כגון פיננסים ובנקאות. בארה״ב למשל, הבנקים מאפשרים מבחר רב של פעולות שהלקוח יכול לבצע בעצמו בלי שכף רגלו תדרוך בסניף הבנק, היעדר הצורך בהקלדה ידנית של נתונים מדף נייר אל מערכת הבנק הממוחשבת מעניקה לעובדים פנאי להעניק שירות אישי ללקוחות. כך תהפכו את העסק שלכם לדיגיטלי:

 

חשבון פשוט

אחד הצעדים פשוטים, אך גם החשובים, שאפשר להתחיל בהם הוא מעבר לניהול חשבונות ממוחשב. כך ניתן למשל להפיק חשבוניות דיגיטליות ללקוחות הנשלחות מיידית לחשבון המייל שלהם. יש מספר אפליקציות, אתרים ותוכנות מבוססי ענן שמסוגלים להפיק עבורכם חשבוניות, לייצר חתימה דיגיטלית חוקית ואף לגבות את התשלום באופן דיגיטלי, בין אם מדובר בכרטיס אשראי או בשירות תשלומים מקוון דוגמת פייפאל.

 

הציעו ברטרים (סחר חליפין)

הציעו את השירות או המוצר שאתם מוכרים בתמורה לשירות או מוצר שאתם זקוקים לו. סחר חליפין הוא שיטת המסחר העתיקה בעולם וכניסת האינטרנט לחיינו מאפשרת למנף אותו על מנת למצוא שותפים לפרויקט או ליישם יוזמה רחבה יותר בלי להקצות לשם כך תקציב נפרד. כך תוכלו למשל לקבל בעסקת ברטר שירות של בונה אתרים בתמורה לשירות אותו אתם מציעים. אם זו הפעם הראשונה שאתם שומעים על האופציה של עסקאות ברטר, ולא יודעים מאיפה להתחיל, אז אתם מוזמנים לבחור בין הדרכים הבאות בזו שמתאימה לכם ביותר: פרסום בפייסבוק או ברשתות חברתיות אחרות, אתרים ייעודיים לעוסקים בתחום המומחיות שלכם, באתרים המתמחים בהצעות ברטר כמו ברטרלנד, או פשוט מפה לאוזן.

 

עברו לעננים

כל עסק מייצר שלל קבצים במהלך העבודה היומיומית ועושה שימוש בתוכנות משרדיות ועסקיות שונות. היום, במקום להכביד על המחשב, להשקיע בחומרה יקרה ולהשקיע משאבים רבים בתחזוקת פתרונות האחסון הפיזיים, ניתן להיעזר בשירותי ענן לאחסון וגיבוי מידע ונתונים שונים. חברות רבות יאחסנו וישמרו על המידע שלכם בענן, לעיתים אפילו בחינם, ויעניקו לכם גישה מלאה אליו בכל מקום ובכל זמן.

 

מסחר מקוון

בין אם מדובר בחברה המספקת שירות או חברה המספקת מוצר, הנוכחות בזירת המסחר הדיגיטלית הפכה להיות עסק מכניס מאוד עבור חברות. ניראות דיגיטלית תפתח עבורכם ערוץ נוסף להגיע לקהל היעד ויותר חשוב – יאפשרו לו להגיע אליכם: אתר אינטרנט המעוצב בצורה מקצועית לפחות כמו של המתחרים הפוטנציאליים, וכמובן כזה שמותאם לגלישה במכשירים שונים; תפעול עמוד פייסבוק וחשבון אינסטגרם שיקדמו אתכם ברשתות החברתיות ויאפשרו לכם לשמור על קשר ישיר עם הלקוחות; במידה והעסק מוכר מוצר, אפשר להקים אתר מסחר אלקטרוני, תוך הקפדה על יצירת תהליך רכישה נוח ומהיר, שיפחית את מספר הגולשים שנוטשים באמצע הקנייה בגלל טפסים מסורבלים. עליכם להימצא בכל זירת מסחר בה נמצאים המתחרים שלכם ובעידן המסחר האינטרנטי – אתר ועמודי מדיה חברתית הם בבחינת כורח חדש.

 

 

חיפוש עבודה

בימינו כבר מובן מאליו שחיפוש עבודה כולל סריקה של האתרים הרלוונטיים, אך פרקטיקת שימוש נוספת בפלטפורמות כאלו היא למצוא פרוייקטים שנראים לכם מעניינים ולהציע את עצמכם לתפקיד. חשוב להקפיד לעדכן את פרטיכם באתר לינקדאין – יעד פופולרי במיוחד עבור מעסיקים ואנשי כוח אדם שמחפשים דרכו עובדים פוטנציאליים. גם האתר שלכם, בהנחה שהוא בנוי בצורה נכונה וממוקם גבוה בתוצאות החיפוש (המשתנות תדיר) של גוגל, יכול לסייע ולהניב עבורכם עבודה.

 

שמרו על קשר

יש לכם מבצע לחגים? יוצאים לחופשה בחול המועד פסח? הקפידו לעדכן את הלקוחות שלכם, בין אם במיילים אישיים לעסקים קטנים, ובין אם בניוזלטר מקצועי לבעלי חוג לקוחות רחב יותר. ניולזטר יכול לשמש אתכם גם כדי לעדכן את הנמענים בנוגע למוצרים חדשים ומבצעים, כאשר המשקיענים מוזמנים גם להוסיף אליו הפניות רלוונטיות ולהציע ערך מוסף באמצעות תוכן איכותי לקריאה או מבצעים בלעדיים למנויי הניוזלטר. יש מגוון רחב של תוכנות חינמיות, או זולות, המאפשרות שליחה נוחה ומהירה של דיוור למנויים.

 

צעד צעד

הטיפים שמנינו כאן הם טבילה קטנה לתוך האוקיינוס הווירטואלי בו מתנהלים חיינו. בהמשך, בהתאם לגודל העסק, רצוי  לחשוב על אלמנטים נוספים להחדרת הד.נ.א הדיגיטלי לעסק שלכם: מערכות תקשורת, רשתות מחשוב, אינטגרציה בין מערכות, קישוריות לאינטרנט, אבטחת מידע ועניינים אחרים. אבל אלה, בניגוד למה שציינו עד כה, לא בהכרח דרושים לכל עסק.

 

נכתב על ידי: שולי מילשטיין