הבלוג של ברטרלנד

להיות עצמאי ולהרגיש מעצמה

לעבודה ממשרד ביתי יש את היתרונות המובהקים שלה, אך מה שמפחיד רבים לעשות את המעבר הוא דווקא וויתור על היתרונות הברורים של עבודה כשכיר. לפניכם כמה טיפים על איך לעבוד מהבית, ועדיין להנות ממקסימום הטבות סוציאליות.
בשנה שעברה פרסמה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה דו״ח מקיף על פעילותם ומצבם של עסקים קטנים ובינוניים. על פי הדו״ח, נכון ל-2014 היו בישראל 504,224 עסקים, מתוכם 254,377 (כ-50.4%) עצמאים שמנהלים עסק אך לא מעסיקים עובדים. המחזור השנתי של מנהלי עסק שאינם מעסיקים עובדים (הנקראים גם פרילנסרים) הסתכם ב-58.5 מיליארד שקל, המהווים 7% מהמחזור של המגזר העסקי.

 

בדו״ח נבחנו גם הקשיים העומדים בפני עסקים קטנים ובינוניים, כשהמשמעותיים ביותר על פיו, המשפיעים על 46% מאותם עסקים, היו קשיי תחרות ומציאת לקוחות. לאלו נוספו גישה למקורות מימון לפיתוח העסק (11%); עלויות ייצור ועבודה גבוהות (10%); זמינות של כוחות עבודה וניהול מיומנים (9%); ואחרון חביב – ביורוקרטיה (8%).

 

חלק ניכר מהפרילנסרים מנהלים את עבודתם מהבית ולא מבית עסק פיזי ויש לכך משמעות כלכלית לא מבוטלת. במידה וביתכם מספק את המרחב הדרוש לקיום ותפעול שוטף של העסק שלכם, בין אם מדובר באזור לקיים בו פגישות או לעסוק במלאכת יד, לא רק שאתם חוסכים סכום משמעותי על שכירת משרד וההוצאות הנלווות להפעלתו – אתם גם יכולים לחסוך בסכום המס שאתם משלמים, באמצעות קיזוז ההוצאות המוכרות בניהול עסק מן הבית. חלק מההוצאות (ארנונה, תיקונים ואחזקה, חשמל ואחרות) יוכרו על ידי רשויות המסים על פי החלק היחסי של השימוש בדירה לצרכי העסק. גם הוצאות הטלפון הביתי והסלולרי, שכר הדירה, כיבוד וביגוד יוכרו בתנאים מסויימים.

 

העבודה מהבית אינה מחייבת אתכם להיות לבד כל היום, ומי שמתגעגע לאווירת משרד יכול למשל להציע שולחן בביתו לפרילנס אחר, בתמורה לתשלום או שירות אחר. כך למשל תוכלו להציע איזור עבודה למעצב גרפי בתמורה לכך שהאחרון יסייע בעיצוב התוצרים הויזואליים שלכם. בעוד בנקים או חברות תוכנה לא יכולות להחליף ביניהן שירותים או מוצרים מבלי לעגון זאת בחוזים דרקוניים, בתור עצמאיים אתם יכולים להחליף שירותים, מיומנויות ומוצרים פיזיים, ותוך כדי גם להכיר עצמאיים אחרים ולבנות לעצמכם רשת מקצועית שתאפשר לכם גישה לפרילנסרים לעסקאות ברטר ממגון גדל והולך של תחומים, מקצועות והתמחויות. וגם בנינו כי זה נחמד כשרוצים הסחת דעת קלה בדמות אנשים מדי פעם באמצע היום, כדי להתאוורר לרגע קט מהעבודה.

 

מלבד ההטבות הכספיות, ישנה נוחות גדולה בעבודה מן הבית, המאפשרת לכם לעסוק לרוב במה שאתם בוחרים, להיות אדון לעצמכם ולהקדיש זמן לבני משפחה וחברים גם במהלך היום. גם אם אתם מאוד מרוצים מהמצב שלכם, תמיד יש מקום לשיפור – בעיקר בצד הכלכלי. בעוד עבודה או הנחה במיסים איננו יכולים לתת לכם, הרשו לנו להציע לכם כמה אופנים בהם תוכלו לחסוך בהוצאות ולהרגיש כמו שכירים מבחינה סוציאלית.

 

ציוד משרדי

זה מתחילים בקלסרים ועטים, עובר דרך ספרות מקצועית ותוכנות מחשב, ונגמר בריהוט למשרד וציוד תקשורת. כל ציוד משרדי שנרכש ומשמש לעסק, יזוכה בהוצאות פחת בשיעור משתנה מהוצאה להוצאה. גם אם רכשתם מחשב או ציוד אחר בטרם פתיחת העסק אך הוא משמש אתכם בעסק, גם אלו יוכרו לפי שיעור הפחת שנקבע בתקנות הממשלתיות.
אם אתם משתמשים בכמויות גדולות של ציוד מתכלה (נייר, כוסות חד פעמיות), עדיף לכם למצוא ספק ציוד סיטונאי קבוע שיגיע למשרדכם הביתי. ברכישת ציוד חשמלי מומלץ לחפש אחר מכשירים שחוסכים בחשמל, קרי בדירוג A בחיסכון אנרגטי (כש-G הוא הכי "זולל"), ככה לא תיבהלו כשתקבלו את חשבון החשמל הראשון.

 

הוצאות רכב

אם אתם מחזיקים ברכב פרטי המשמש גם לצרכי העסק, דעו שההוצאות הנלוות אליו מוכרות חלקית. כך למשל ביטוח רכב, אגרה שנתית, הוצאות דלק וכיוב׳, הכל יוכר לכם לפי סוג העסק ורמת הניידות הנדרשת לכם לתפעולו. אתם זקוקים לרכב לעסק שלכם, אבל אין לכם את הסכום הדרוש במלואו? גם ליסינג פרטי יעניק לכם הטבות מס.

 

נראות ברשת

בהנחה ואתם מחזיקים באתר אינטרנט לקידום העסק שלכם, מפעילים איש מדיה חברתית שעושה לכם קמפיינים ברשתות השונות, או מנהלים חנות מקוונת – תוכלו להכניס את כל אלה כהוצאה מוכרת בדו״חות שלכם.

 

עסקאות ברטר – החלפות

לא משנה מה המיומנות המקצועית שלכם, תמיד יש משהו שאתם פחות טובים בו ומשהו שאתם מצטיינים בו. אחת הדרכים האהובות עלינו לחסוך בהוצאות (גם אם אלו ברות-קיזוז במסים) היא לעבוד באמצעות עסקאות ברטר. אפשרויות לעסקאות ברטר הן כמעט בלתי מוגבלות, נניח ואתם טובים במלאכת כפיים או בעבודות תיקונים, אבל הברושור שתכננתם להפיץ מחייב הגהה מסיבית, תוכלו למצוא מישהו שזקוק לעזרה בתליית מדפים ובתמורה הוא יוודא שהעלון שתפיצו בתיבות הדואר (הפיזיות או המקוונות) יהיה חף משגיאות הקלדה או ניסוח. הברטר שאתם מציעים לא חייב להיות קשור באופן ישיר למקצוע ממנו אתם מתפרנסים, ואם תחשבו קצת מחוץ לקופסא תוכלו להשיג שירותים ואולי אף סחורות מסויימות בתמורה לעוגת הגבינה המפורסמת שלכם, בייבי-סיטר על חיית מחמד לתקופה או תפירת מכפלת לווילונות.

 

חשבו על העתיד

על פי סקר שנערך בשיתוף לשכת ארגוני העצמאים בישראל בשנת 2013, כ-30% מהעצמאים אינם חוסכים לפנסיה, למעלה ממחציתם מסיבות כלכליות. עם זאת, הפקדה לקרן פנסיה ו/או לקרן השתלמות היא לא רק חשיבה על העתיד שלכם אלא מעניקה גם היא הטבות מס שעשויות להגיע ללמעלה מ-30% מההפקדה אותה בצעתם.

 

 

חשבון לא פשוט

זה נכון שאת מרבית העניינים הכספיים שלכם מול הרשויות אתם יכולים לנהל בעצמכם. בין אם מדובר בהנפקת חשבוניות, חישוב הוצאות לתשלום המע״מ החודשי ואפילו דו״ח שנתי. בכך שאתם מנהלים את כל אלו לבד (בפנקסים או באפליקציות ואתרים ייעודיים) אתם חוסכים הוצאה ניכרת על שירותיו של רואה חשבון. אבל, אם תשקיעו קצת זמן בלמצוא רו״ח שמתמחה בתחום העיסוק שלכם וחשוב מכך – אחד שיודע איפה אפשר להגמיש את התקנות לטובתכם, תוכלו לחסוך עוד כמה גרושים, וההוצאה שלכם תיחשב אף היא לצורכי מס.

 

 

בשורה התחתונה: לא צריך לעגל פינות כדי לקצץ בהוצאות

נכון שיש הרבה דברים שצריך לדעת, אבל אתם יכולים לצאת מתוך נקודת הנחה אחת פשוטה: אם ההוצאה מכניסה לכם כסף סביר שהיא תיחשב כהוצאה מוכרת בהצגת קבלות. הרשימה הארוכה לא רלוונטית לכל אחד, וחשוב שכל עצמאי ועצמאית יקחו על עצמם ללמוד את תחום העיסוק שלהם ואת ההטבות הכלכליות שהוא מקנה להם, בין אם לבד ובין עם בהתייעצות עם רו״ח.

 

שולי מילשטיין