הבלוג של ברטרלנד

לעבוד מהבית: כל מה שצריך לדעת בדרך לחירות

בעבר הלא רחוק נתפסה עבודה מהבית כדבר הנעשה באגביות מספת הסלון, תוך כדי צפיה בנטפליקס, בלי בוס על הראש ועם חופש כמעט בלתי מוגבל. ואכן, יש יתרונות רבים בעבודה מהמשרד הביתי: הסחות דעת מועטות; עבודה רציפה ופרודקטיבית יותר; חסכון בזמן הנסיעות אל ומהמשרד; אפשרות לגלגל את חלק מהוצאות המשרד הביתי ולקבל זיכוי במסים ולחסוך כסף וכמובן – לבצע החלפת שירותים (ברטר) עם ספקים שונים ולצמצם עלויות. שלל הסיבות האלו מסבירות את המגמה המתמשכת בהיקף העובדים מהבית בעולם. כך למשל אם בשנת 1995 עבדו תשעה אחוזים מהאמריקאים מהבית, הרי שנכון לשנת 2015 (על פי סקר Gallup) עלה שיעורם באוכלוסיה ל-37%. הכלכלה השיתופית ההולכת ומתעצמת מדי שנה ברחבי העולם כולו מרמזת על כך שיותר אנשים יהפכו לעצמאיים בשנים הקרובות ומגמת העבודה מהבית (או, לא מהמשרד) תמשיך להתפתח.

 

אך היתרונות האלה לא באים ללא תג מחיר. כדי להיות הבוס של עצמך נדרשות מספר תכונות מפתח כמו משמעת עצמית, יכולת ניהול זמן, מוכנות להעביר את היום לבד (לפחות עד שכל בני הבית חוזרים), ולא פחות חשוב: לדעת מתי לסיים את יום העבודה שלכם. בנוסף לכל אלה, הנה עוד כמה דברים שחשוב לתת עליהם את הדעת לפני שהולכים על זה ופותחים משרד בבית.

 

שלב ראשון: תתאים הופעה לתופעה

לא כל עבודה אפשר לעשות מהספה ולא לכל אדם מתאים להיות עצמאי. לפני שנכנסים להרפתקה מסוג זה דברו עם אנשים מהתחום שכבר עברו את התהליך הזה. למה אפשר לצפות כעצמאיים? איך מתחילים להשיג לקוחות? עם מי כדאי להיות בקשר? האם צריך רכב או שאפשר גם בלי? ומה בנוגע לפנקסי חשבוניות? לפני שעושים את הצעד הגדול שווה לצאת החוצה וללמוד מנסיון של אחרים.

 

שלב שני: מה עלות ניהול העסק?

לפני שמתחילים להניע את התהליך בערוצים הרשמיים, חשוב לעצור ולעשות רשימה של עלויות ניהול עסק מהבית וכיצד ניתן לצמצמן: האם אתם מתכננים לקיים פגישות? אם כן קחו בחשבון שתזדקקו למקום לפגישות לקוחות – בין אם זו פינת עבודה ביתית או בית קפה שכונתי; האם אתם זקוקים לשירותי רואה חשבון ועורך דין? כמה יעלה פרסום עסק חדש? כמה ביטוח לאומי תידרשו לשלם? האם עליכם לרכוש ביטוח נפרד לדירה? ומה מכל זה הוא הוצאה מוכרת לצרכי מס? לדוגמא – אם תחזיקו בחדר עבודה ייעודי תוכלו לנכות את חלקו היחסי בחשבונות ארנונה וחשמל, כמו גם בשיפוצים, תיקונים ובחלק מהמקרים אפילו בדמי השכירות.

 

שלב שלישי: אולי בכלל מתאים לי ברטר?

דרך נוספת ומקובלת להפחתת הוצאות היא באמצעות אפשרויות שונות של כלכלה שיתופית, לדוגמא: ברטר. במסגרת שיטה זו תוכלו להציע לבתי עסק שונים את שירותכם במידה והם זקוקים לו ולקבל בתמורה את השירות שהם מספקים. כך למשל אם העסק שלכם עוסק בייעוץ אומנות, תוכלו להציע שירות לאיש מקצוע אחר, שעוסק בייעוץ משפטי והוא בתמורה יעזור לכם במו"מ על חוזים. או, במידה ואתם מספקים שירותי שיווק ברשת, תוכלו לקדם עסק לראיית חשבון והוא בתמורה יסייע לכם בפתיחת וניהול תיק העצמאי או העסק הזעיר שלכם מול רשויות המס. שיטת הכלכלה השיתופית מסייעת רבות לבעלי עסקים קטנים שמעדיפים לשלם בתחום ההתמחות שלהם ולא בכסף, כך שכולם נהנים מפירות העמל של חבריהם ופועלים בשיטת תשלום חלופית וחברתית.

 

שלב רביעי: פותחים תיק

בגמר המחקר הדרוש לכם תהיו כבר מוכנים להתחיל לעבוד מהבית, עכשיו נותר רק לפתוח  תיק עוסק מורשה או זעיר בסניף מס ההכנסה הרלוונטי. יש לעדכן את ביטוח לאומי במצבכם החדש, ולבקש מהם פנקס תשלומים לשנת המס בה נפתח העסק. בנוסף, בכפוף לסוג העיסוק שלכם, בדקו האם אתם זקוקים לרשיון לעבודה מהבית. אתם יכולים לברר זאת בעצמכם מול אגף רישוי עסקים בעירייה או באמצעות קבלת ׳היתר לשימוש חריג׳ מהוועדה המקומית לתכנון ובניה, ואתם יכולים לבחור להתייעץ עם עו״ד מתמחה בדין המוניציפלי או רו״ח בנושא. אל תזניחו את נושא הרישוי, כדי לא לחשוף את עצמכם לסנקציות מצד הרשויות. בשלב זה כדאי גם לטפל בקרן הפנסיה שלכם.

קחו לדוגמא מפעל הרוכש חומרי גלם – ההוצאה הזו מחושבת למטרות ניכוי מס. בסיווג המקצוע של כתיבה ותרגום לדוגמא, ניתן להשיג ניכוי מס בין היתר על חשבון האינטרנט, רכישת חלב, קפה ופתי-בר לדירה, כמו גם על הוצאות טלפון סלולרי ורכישת ספרות מקצועית.

עם זאת, ניתן לבחון בצורה עצמאית מהן כל ההטבות האפשריות העומדות בפניכם, באמצעות קריאה מעמיקה של המקורות הרלונטיים. סעיף 17 לפקודת מס הכנסה, למשל, מפרט את סוגי ההוצאות הנחשבות כהוצאה מוכרת. כיוון שלכל עסק הניכויים הרלוונטיים אליו, מוטב להתעמק בסעיפים הכפופים לסוג העיסוק שלכם.

 

שלב חמישי: הכינו עצמכם ללא נודע

בדומה לדמי הביטוח הלאומי שתידרשו לשלם עכשיו בעצמכם, גם נושא הביטוח שלרוב מטופל על ידי המעסיק, צריך לעמוד לנגד עיניכם. בין אם אתם מחזיקים בחדר ייעודי המשמש כמשרד ובין אם אתם פשוט עובדים מהסלון, יש לקחת בחשבון את האופציה שמשהו יקרה ואתם עלולים למצוא את עצמכם אפילו במצב של היעדר קורת גג. לפיכך, חשוב להצטייד לכל הפחות בביטוח דירה (ביטוח מבנה) וביטוח תכולה. אם אתם מקבלים קהל או מארחים באופן קבוע פגישות במשרד הביתי, כדאי להוסיף לכל אלו גם ביטוח צד ג׳. בדומה לחשבון החשמל והטלפון, גם במקרה הזה תוכלו להכניס את העלויות כהוצאה מוכרת באופן יחסי.

 

 

בסיכומו של דבר פתיחת עסק או יציאה לעצמאות היא לא דבר שעושים כלאחר יד, עם זאת, כך מעידים יודעי דבר, לא מדובר בחציית ים סוף. אף על פי שיש סבכים בירוקרטיים ותקופות שבהן היקף ההכנסה אולי מעט יורד, בסופו של יום הכל בר-ביצוע אם מדובר בסביבת עבודה שבתחושתכם תשפר את חייכם ותיטיב עמכם.

 

נכתב ע"י: שולי מילשטיין

 

 

 

 

Tagged on: